VAN DE GOUVERNEUR

Dag iedereen,

De scholen zijn weer begonnen! Op kruispunten en toegangswegen zie ik overal banners van Veilig Verkeer Nederland (VVN). Houd rekening met jonge fietsertjes en enthousiast overstekende kinderen. Pas je snelheid aan.

Zijn jullie ook allemaal weer enthousiast begonnen, beste leden van D1610? Ik wel! Ik was vorige week te gast bij Concert aan de Waal, een geslaagd project van RC Ridderkerk, en liep mee met de Lange Strange Tocht van Retranchement naar Breskens. Lees mijn belevingen op mijn blog.

Ik ben blij met wederom 5 bijdragen van Rotarians die hun persoonlijke ervaringen hebben beschreven over het maandthema Basisonderwijs & Alfabetisering. Dankjewel, Judith, Arnoud, Virginie, Noortje en Henk, dat jullie in deze drukke start-van-het-schooljaar een moment hebben genomen om jullie visie en beleving te delen.

Deze maand starten ook mijn clubbezoeken. Nadenkend over dit voorwoord en het maandthema, kom ik al snel bij cultuureducatie basisonderwijs. Van 2014 tot 2016 was ik als cultuurcoördinator Gemeente Zuidplas (samen met de gemeente Gouda) betrokken bij de pilot Cultuureducatie met Kwaliteit. Wij mochten het beleid voor het basisonderwijs voor de komende jaren ontwikkelen! Wat was het inspirerend om met bestuurders van verschillende onderwijssignaturen te brainstormen over een methodiek om kunst, muziek en drama spelenderwijs - én op logische wijze - in de cognitieve vakken te verweven. Daar kwamen mooie projecten uit. Als je maar met andere ogen durft te kijken.

Jawel; die andere ogen zet ik dit jaar in! Ik hoop dat jullie me meenemen naar jullie andere ogen. Ik zie er naar uit!

Ik mag er zijn en ik ben iemand. Tekening van Agnes den Hartogh, 2016.

Veerkracht

Ik was een aantal keren in en rond Milpillas, Mexico, een vuilnisbelt ter grootte van half Walcheren. Hier leven gezinnen, families. Het nabijgelegen weeshuis werd financieel ondersteund door een aantal Rotaryclubs: de kinderen van de belt werden dagelijks met de bus opgehaald, in het weeshuis gedoucht. Iedere dag kregen ze samen met de reguliere weesleerlingen onderwijs, een lunch tussen de middag, vriendschap, acceptatie en vooral: erkenning en waarde. Ik mag er zijn en ik ben iemand. Deze tekening maakte ik in 2016. De kick-off van het voetbaltoernooi voor meiden in het weeshuis, samen met de vuilnisbeltkinderen. Ik heb hun veerkracht, hoop, drive en vooral girl power vertaald in deze illustratie en denk nog vaak terug hoe mooi het onderwijs op deze wijze de kinderen verbond: afkomst, kleur, wel of geen ouders of bezit: samen gaan we de wedstrijd winnen!

BIJTEN OP GLADIOLEN

Het toeristenseizoen loopt ten einde, maar wie nog vakantie viert in Zeeuws-Vlaanderen zal zich verbaasd hebben over een enorme stoet wandelaars op het strand of op de wandel- en fietspaden tussen Retranchement en Breskens.

De waarheid: menig 'Hollander' boekt zijn vakantie in Zeeland zodanig dat hij/zij mee kan doen met de #Lange Strange.

Voor de 12e keer op zaterdag 31 augustus organiseerde RC Oostburg dit evenement. Wat mij betreft een fenomeen. Maar liefst 2400 wandelaars, een gesmeerde organisatie, participatie van 16 strandpaviljoens plus het nodige entertainment en live muziek maakten deze dag tot een feest.

Ergens op de dag spreek ik iemand van de club (let wel: vrijwel alle leden, partners en andere aanverwanten zijn deze dag ingezet en paraat) die het uitlegt: ooit bedoeld om Rotary uit haar imago te halen. Welk imago?

"Als ik zeg dat ik bij de Rotary ben, denken veel mensen aan iets anders. Maar als ik zeg: wij doen ieder jaar de Lange Strange Tocht, dan krijg ik ineens een hele andere, positieve reactie."

Ja, dan doen ze heel goed in RC Oostburg: Rotary zichtbaar en laagdrempelig maken. Met zoveel kleine sponsors en directe contacten, wil iedere ondernemer in West-Zeeuws-Vlaanderen zich graag verbinden aan dit project. Iedereen wil hier een onderdeel van zijn. Naast de wandelaars die al jaren van heinde en verre komen, trof ik zoveel locals, die op alle pleisterplekken dat saamhorigheidsgevoel deelden.

Mochten er clubs zijn die het lastig vinden om een project van de grond te trekken: begin gewoon eens bij een eenvoudige gedachte, behapbaar, voor iedereen, lage kosten, gebruikmakend van je eigen netwerk. Wat maakt je omgeving of locatie uniek? Hoe kun je letterlijk veel mensen op de been krijgen? En hoe lukt het om de hele club te betrekken bij zoiets moois?

Ik sprak met een van de mensen van Stichting Zeeuwse WensAmbulance; o.a deze vrijwilligersorganisatie wordt met de opbrengsten van de Lange Strange ondersteund. Deze mensen waren zichtbaar aanwezig met hun bus bij de finish en vertelden de wandelaars waar voor zij die kilometers hebben gelopen. Hoe mooi om intentie, inzet, doel en resultaat onder deze mooie weersomstandigheden te zien samen komen.

Op de terugweg zag ik velen huiswaarts keren met de gladiool in hun rugzak. Sommigen staken 'm met een gevoel van overwinning tussen hun tanden. Ziet RC Oostburg jullie volgend jaar - het laatste weekend van augustus - ook? Aanrader. En zo leuk: twee van mijn assistent-gouverneurs (Johan en Marie-Anne) liepen de tocht ook!

Rotary zijn we samen & people of action!

Blog van Agnes

Met regelmaat schrijft onze Gouverneur over haar dagelijkse belevenissen in haar 'Blog van de Gouverneur'.

Op de hoogte blijven? Volg haar blog!