Organisatie District 1610

Het Rotary district 1610 maakt onderdeel uit van Rotary International.

De belangrijkste taak van het district is om de clubs te ondersteunen en versterken.

Daarvoor wordt veel aandacht besteed aan de opleiding van clubfunctionarissen, zoals de inkomend voorzitters op het PETS. Maar er zijn ook bijeenkomsten en workshops voor tal van andere clubfunctionarissen.

Ieder clubbestuur heeft jaarlijks een (digitaal) gesprek met de Districts Gouverneur (DG) en de Assistent Gouverneur (AG). Daarnaast bezoekt de AG jaarlijks alle clubs in zijn/haar regio. Voorts is de DG op uitnodiging van de club beschikbaar voor een bezoek aan die club of aan een fundraise- of serviceproject van die club. De DG en AG’s staan samen de clubs met raad en daad bij.

Iedere maand stuurt de gouverneur overeenkomstig de RI-regels een maandbrief naar de voorzitter en secretaris van alle clubs in het district.

Het district organiseert jaarlijks:

• Een regio-bijeenkomst voor alle vijf regio’s kort na het zomerreces
  • PETS (President-Elect Training Seminar) in het voorjaar, voorafgegaan door een Pre-PETS
  • Trainings Assembly (kennisdeling voor alle Rotarians / clubfunctionarissen)
  • District Assembly (ledenvergadering clubs)
  • Districtsconferentie (DISCON)
  • Nieuwe Leden Introductie bijeenkomsten (online)
  • RYLA (via afzonderlijke stichting)

District staf

• Gouverneur en inkomend gouverneurs (DGE en DGN)
  • Laatste twee oud-gouverneurs (IPDG en PDG)
  • Districtssecretaris (secretary)
  • Districtspenningmeester (treasurer)
  • Assistenten-gouverneur (5 regio’s)

Districtscommissies

De voorzitters van deze commissies maken deel uit van de Grote Staf.
Een overzicht van alle commissies en haar leden - inclusief contactgegevens - vindt u hier.

Vertrouwenspersoon

Bij veel organisaties is grensoverschrijdend gedrag een onderwerp van gesprekken, soms van veel narigheid, die in de publiciteit breed uitgemeten wordt.
De Gouverneurs van Rotary in Nederland hebben besloten om aan dit onderwerp expliciet aandacht te besteden. Hiervoor is per district een vertrouwenspersoon aangesteld.
U kunt te allen tijde contact met hen opnemen als u daarvoor noodzaak voelt.

Juridische zaken

Jaarlijks ontvangen de districten en RAN veel vragen van clubs over de statuten en andere Rotary-regels. Deze vragen zijn vaak juridisch van aard en vereisen uitgebreide expertise, zowel met betrekking tot de formele bepalingen binnen Rotary als het Nederlandse recht. Binnen Rotary Nederland is hiervoor een adviescommissie aangesteld, bestaande uit drie deskundige oud-gouverneurs, die expert zijn op dit gebied. Klik hier voor meer informatie.

Sprekerspool

De sprekerspool is een service naar de clubs in de regio, waarbij men onderling goede sprekers (allen Rotarians) kan ‘uitwisselen’ en vragen voor een spreekbeurt in de club.
Een overzicht van alle sprekers in district D1610 vindt u hier.

Samenwerking met de andere districten

Het district 1610 werkt formeel samen met de andere Nederlandse districten (in totaal zeven) op een vijftal afgebakende gebieden:

1. Administratie/financiën
  2. ICT en ledendatabase
  3. PR en Communicatie
  4. Kennismanagement
  5. Internationale jeugduitwisseling

Deze gezamenlijke activiteiten gaan via de stichtingen RAN en MDJC (Rotary Nederland).

Daarnaast is er op tal van terreinen informeel overleg tussen de districtsfunctionarissen/commissies, zowel binnen het eigen district als met de andere districten in Nederland.