Zuiver water voor Oekraine

Zuiver water voor Oekraïne

RC De Bilt neemt deel aan het project ‘Zuiver water voor Oekraine’, dat door RC Milaan wordt gecoordineerd. RC Milaan doet dat niet alleen voor RC De Bilt, die vanaf het begin bij dit project is betrokken, maar ook namens andere rotary clubs in italie, Warschau, Berlijn, Schotland en de VS. In totaal zijn 30 clubs en 6 districten betrokken.

De ontvangend partij is de Rotary Club Zaporizhia (bekend van de kerncentrale).

Dit project betreft de levering van waterzuiveraars die zijn bedoeld om vers water te maken uit water dat verontreinigd kan zijn door zout, maar ook door andere materialen, bijvoorbeeld water dat uit verontreinigde putten wordt gepompt.

In de ‘oblast’(regio) Zaporizhia maken de meeste ‘hromada's’ (gemeenten) die hulp nodig hebben met water gebruik van watertransport. Dergelijke activiteiten worden meestal gedaan door verschillende humanitaire organisaties. De behoefte aan onze waterfilters met relevante stroomgeneratoren blijft dringend.

RC Milaan coördineert ook de aanvraag van de bijbehorende Global Grant. RC Milaan heeft veel ervaring met dit soort global grants en hebben eerder medicijnen en voedsel naar Zaporizhia gestuurd, ook in samenwerking met Warschau (die tevens ook de lokale distributie in Ukraine verzorgt).

Rotary club de Bilt heeft dit project van begin af aan ondersteund en is in staat, met hulp van het district, een substantiële financiële bijdrage te doen.

De apparatuur zijn units die gebruik maken van de meest recente omgekeerde osmose-technologieën om water met een laag zoutgehalte te produceren uit een put of een andere brakke waterbron. Deze units zijn ontworpen voor kleine en middelhoge producties. De units kunnen lokaal worden geïnstalleerd of met vrachtwagens worden geladen om drinkwater (<200 ppm) aan gemeenschappen te leveren.

De apparatuur is sinds kort in Polen gearriveerd en gaat op korte termijn naar haar eindbestemming Zaporizhia in Oekraïne.