In de pers

Elke maand verschijnt er bij ZoGouds.nl een column geschreven door een aantal leden van onze eigen club in samenwerking met de Rotaryclub Gouda.

Column 9 Juni 2024 "4-4-2 of 4-3-3"

4-4-2 of 4-3-3

Met het EK voetbal in aantocht neemt het aantal bondscoaches in Nederland weer toe en daarmee ook de discussie over in welke opstelling onze oranje leeuwen zouden moeten aantreden. “Never change a winning team”, zei Sir Alfred Ernest Ramsey (oud-trainer Nationaal elftal Engeland) ooit en hij heeft daarmee veel navolgers gehad.

Toch denk ik dat er meer mis is met deze wijsheid dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Het is immers ook belangrijk om doorstroom te hebben om aan de top te blijven en nieuwe spelers in te passen. Een succesvolle organisatie handhaven is belangrijker dan met welke individuele speler je het spelletje speelt.

Gelukkig staan wij bij de Rotary in Gouda en Reeuwijk voor minder controversiële keuzes. Toch moest ik aan bovenstaande denken toen wij met drie Rotaryclubs om de tafel zaten om de organisatie voor de Doofblindendag in 2025 (zaterdag 24 mei 2025 in de St. Janskerk van Gouda) vorm te geven.

Wij hebben besloten terug te grijpen op dezelfde organisatievorm, met een stuurgroep en zes werkgroepen, zoals wij dat ook 13 jaar geleden toegepast hebben maar wel met inpassing van een heel aantal nieuwe Rotarians. Niet alleen omdat het toen zo soepel verliep maar zeker ook omdat het resultaat nog steeds door werkelijk alle betrokkenen als uitermate succesvol bestempeld wordt.

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst maar toch ben ik ervan overtuigd dat de Rotaryclubs Gouda, Gouda-Bloemendaal, en Reeuwijk de juiste beslissing genomen hebben. Tijdens de kick-off bijeenkomst spatte bij de betrokkenen het enthousiasme er van af en dat geeft alle vertrouwen voor wederom een fantastische dag.

Nog even voor degene die er 13 jaar geleden niet bij waren. De Nederlandse Stichting voor Doofblinden probeert doofblinde mensen en mensen die niet goed kunnen zien en horen uit hun isolement te halen. Zij trachten de onderlinge contacten tussen doofblinde mensen te bevorderen en doen dat onder meer door hun leden uit te nodigen in een ontspannen, recreatieve en educatieve omgeving, bijvoorbeeld middels een jaarlijks uitgaansdag.

De organisatie van zo’n dag is dan vaak in handen van een aantal serviceclubs zoals Rotary. Wij verwachten op zaterdag 24 mei 2025 zo’n 125 doofblinde medemensen en evenzoveel begeleiders te mogen ontvangen. Het belooft weer een fanatische dag te worden met allerlei activiteiten en workshops gericht op de zintuigen voelen, ruiken en proeven.

Mocht u interesse hebben om ons op de één of andere wijze te ondersteunen, neem dan contact op met één van de drie Rotaryclubs. Samen staan wij sterker.

Eerdere columns:

Column 5 Mei 2024 "Rotary en werken met de jeugd"

Column 11 April 2024 "Is Rotary iets voor mij?"

Column 9 Februari 2024 "Doofblindendag"

Column 16 Maart 2024 "Weet u wat Rotary is?"