Bel Campo lezing 2024

Ronald Giphart

Zondag 10 november 2024 om 14.30 uur in de Nieuwe Kerk, Nieuwe Kerkhof 1, te Groningen

Over de schrijver

Ronald Giphart (1965) debuteerde in 1992 met de roman Ik ook van jou, een instant klassieker in de Nederlandse literatuur waarmee hij tot de top van de Nederlandse literatuur behoorde. Inmiddels beslaat het indrukwekkende oeuvre van Giphart tientallen romans, non-fictie boeken, novelles, kookboeken en zelfs een graphic novel. Na Ik ook van jou volgden onder meer de romans Giph, Phileine zegt sorry, Ik omhels je met duizend armen, Troost, IJsland, Harem en Lieve. Zijn novelle Gala, het Boekenweekgeschenk van 2003, verscheen in een oplage van 780.000 exemplaren. In 2012 verscheen de verhalenbundel De wake, waar hij hoge ogen mee gooide. Voor zijn oeuvre ontving Giphart in 2004 de C.C.S. Croneprijs, de tweejaarlijkse literatuurprijs van de stad Utrecht. Zijn roman Alle tijd werd alom lovend ontvangen en meermaals herdrukt. In juni 2020 publiceerde Giphart Wie waarlijk leeft, een liefdevol en onverbloemd portret van zijn feministische moeder Wijnie Jabaaij. In 2021verscheen zijn novelle Applaus: liefde in tijden van corona, bedoeld als ode aan de zorg en steun in de rug van lokale boekhandels. Zijn laatste roman, Nachtangst verscheen in 2021. Eind augustus 2024 verschijnt Dat maakt ons helemaal niets uit, een boek dat Ronald samen met zijn zoon Broos Lammes schrijft.

14.30 Ontvangst in de kerk

15.00 Welkomstwoord door Loes Kuipers, voorzitter Rotary Club Groningen Bel Campo

15.05 Muzikaal intermezzo

15.20 Lezing door Ronald Giphart

16.15 Collecte voor het goede doel

16.25 Boekverkoop en signeren tijdens goed aangeklede borrel

17.30 Einde programma

Toegangskaarten

Toegangskaarten zijn te koop à € 27,50 via alle leden van Rotary Club Groningen Bel Campo en binnenkort via onze website www.rotary.nl/groningenbelcampo/

Wij kijken uit naar 10 november 2024. Tot dan!

Hartelijke groet,

Commissie Bel Campo Lezing.