Discon 2024

DISCON 2024.

Zaterdag 18 mei vond de districtsconferentie, van onze regio 1550 van de Rotary, plaats in het conferentiecentrum van GaiaZoo. Een mooie locatie om mede-Rotarians te ontmoeten onder het thema; samen groeien.

Na een hartelijk welkom werden we tijdens de jaarvergadering aan de hand van onze gouver­neur Guido Rijninks meegenomen naar het over­zicht hoe het er voor staat met ons district. Een vergelijking met onze clubzaken is snel ge­maakt. Een van de hoofdthema's was de ge­zon­de financiële situatie waarin we verkeren. Dit vooral omdat er in de Corona periode veel plan­nen niet doorgingen en de geplande uit­ga­v­en werden geannuleerd. En net zoals bij onze clubzaken werd gevraagd om verslagen van het vorige jaar en de begroting van het komen­de jaar te accrediteren. Hij en de inkomende gouverneur hebben gezamenlijk besloten om het overschot in de reserves verstandig en ge­doseerd via onze lokale clubs in te zetten om de Rotary meer bekendheid te geven.

Guido vervolgde met ons uit te leggen hoe de procedure in elkaar steekt om tot een kandi­daat-gouverneur te komen, voor het komende jaar en de jaren daarna. We werden voorgesteld aan zijn opvolgers voor de komende drie jaren.

De inkomend gouverneur voor 2024-2025 werd de mogelijkheid gegeven om zich voor te stel­len en iets over zijn plannen voor het komende jaar te vertellen.

Peter de Koning , van RC Cuijk, vertelde over zijn "plan of action" in hoofdlijnen waar het vol­gens hem om gaat. Zijn motto is "Meer Rotary in de wereld, meer wereld in de Rotary". Waar het hier vooral om gaat is dat hij graag ziet dat we meer verbindingen gaan leggen met de wereld buiten onze clubs. Daar hebben wij het zelf binnen onze club ook al over gehad.

Een van zijn grote plannen is dat we er in onze regio, in het komende jaar, 100 leden bij krijgen en zo de grens van 2500 leden gaan halen. Deze wens is hem "ingefluisterd" door de president van de Rotary tijdens een conferentie in Atlanta.

Nadat hij ons nog wat inzichten gaf in het financiële beleid voor het komende jaar en we de mogelijkheid kregen om vragen te stellen, werd het officiële gedeelte afgesloten en was het tijd voor een koffiepauze.

Na de pauze stroomden de andere gasten binnen. Rotarians en hun gasten die waren gekomen om te luisteren naar drie inspirerende sprekers.

De eerste spreker was onze eigenlijke gastheer, de directeur van GaiaZoo, Rob Huppertz. Hij gaf een uitleg over het ontstaan van dierentuinen in Europa en vooral de veranderingen van de opzet in de laatste 100 jaar. Van gebieden vol met benauwde kooien, waarin de dieren na een paar maanden overleden, naar een gebied waar veel aandacht wordt geschonken aan de habitat van de dieren om die zo natuurlijk mogelijk te maken.

Vol trots vertelde hij over het ontstaan van GaiaZoo. Na de voor onze regio dramatische sluiting van de mijnen werd gezocht naar nieu­we inkomsten. Al snel werd het idee geopperd om de nadruk te leggen op de ontwikkeling van het toerisme. Een eerder gepland idee voor een pretpark werd omgezet in de ontwikkeling van een dierentuin, iets wat in dit deel van Ne­der­land nog ontbrak.

De tweede spreker, ik moet zeggen spreekster, is Sarah Mutsaers van Apemanagement die ons de wereld van de apen liet zien. Er huizen meerde­re groepen in de dierentuin die echter wel gescheiden worden gehouden. De meeste soor­ten kunnen niet bij elkaar wonen door het ver­schil in gedrag. Zij liet ons meerdere experi­menten zien waarin duidelijk werd dat, vooral in het sociale gedrag, wij mensen en apen wel erg veel overeenkomsten hebben. Ons DNA komt dan ook 98 procent overeen. Menigeen zat met plezier en een volle glimlach te kijken.

Na deze twee interessante verhalen was het tijd voor een pauze. Er werd prima voor ons ge­zorgd. Schalen vol met belegde broodjes, soep en kroketten lag voor ons klaar.  Inmiddels was de zon doorgebroken en menigeen nuttigde de versnaperingen buiten.

Na de pauze volgde de laatste spreekster. De organisatie had Minke Booij uitgenodigd. Min­ke Booij heeft een carrière ach­ter de rug in het hockey. Ze ver­tel­de ons over de lange weg van beginnend sporter tot aan het professionele niveau. Zij reikte tot aanvoerster van het Ne­der­lands team, dat in 2008 olympisch goud verover­de. Indrukwekkend is hoeveel energie er moet worden ge­sto­ken om tot dit doel te komen.

Een traject vol met leer­proces­sen, tegenslagen en vooral volhouden. Momenten met realisatie waar je staat, een goede blik in de spiegel wie je bent en wat je er voor moet doen om een doel te halen. Eigenlijk zoals het leven is.

Ik had de mogelijkheid om vooraf even met haar te praten en deelde haar ervaring dat je denkt dat je in je sport al een aardig niveau hebt gehaald maar op een harde manier met  beide voet­en op de grond wordt gezet. Confronterend maar echt nodig als je je verder wilt ontwikkelen.

Hierna had ieder nog de mogelijkheid om de dierentuin te bezoeken.

Sietse Berghuis

RC Gulpen Heuvelland