Rotary Hardenberg helpt bij G-parade

Op 15 juni hielpen leden van Rotary Hardenberg bij de organisatie van de G-parade op de Vecht in Hardenberg. Na koffie en koek bij theater De Voorveghter voer de  groep van 75 personen met een beperking en hun mantelzorgers en/of begeleiderse op drie zompen van Gramsbergen, Ommen en Dalfsen en de Stad Koevorden II van de Coevorder Havenvereniging over de Vecht in noordelijke richting. Zanger Hans verhoogde vanaf een van de boten met zijn muzikale klanken de sfeer. Na de tocht verzamelde iedereen zich bij theater De Voorveghter voor een gezellig samenzijn met traditiegetrouw een warme hap in de vorm van patat met een snack.

Vrijwilligers belangrijk

Oprichters Ronald Belser en Emil Baveld van de stichting G-parade benadrukken het belang van vrijwilligers voor de G-parade. Ronald vertelt: “Ook dit jaar hebben we weer de hulp van veel vrijwilligers gehad zonder wie een dergelijk evenement niet mogelijk is. En die zitten niet alleen in de organisatie maar ook bij de begeleiding van de mensen met een beperking die bestaat onder andere uit mantelzorgers en vrijwilligers. Dat wordt wel eens vergeten. Wij kunnen als organisatie niet zonder deskundige begeleiders.” Emil vult aan: “Maar denk ook aan de mensen die de inschrijving op de dag verzorgen, EHBO, duikers, bemanningen van de schepen, mensen die helpen bij het instappen. Er is altijd veel werk te verzetten voordat de boten kunnen gaan varen. Alle vrijwilligers bedankt daarvoor. En daarmee zijn we er niet want gelukkig zijn er ook veel organisaties die ons een warm hart toedragen. Ook zonder hun bijdrage gaat het niet”.

Wat is de G-parade

De G-parade is een evenement dat vooral in het teken staat van mensen met een beperking en hun begeleider/mantelzorger. Dit met als doel om hen een onvergetelijke dag te bezorgen. De G-parade is een botenparade die over de Overijsselse Vecht vaart. Tijdens de G-parade kunnen de deelnemers en hun begeleiders genieten van muziek en het uitzicht over de Vecht. De boottocht voert vanuit Hardenberg over de Overijsselse Vecht naar de Zwieseborg en eindigt ook weer in de haven van Hardenberg.

bron: detoren.net.