In memoriam Leo Roorda

Leo Roorda (1930-2024), een Rotaryman in hart en nieren, was meer dan vijftig jaar lid van onze rotary club Heemstede.

In die 50 jaar heeft Leo een indrukwekkende staat van dienst opgebouwd binnen en buiten onze club, onder meer als voorzitter van onze club, gouverneur van District Noord Holland, founding father van Rotary Club Heemstede-Bennebroek, en ambassadeur van de internationale Rotary Foundation. Onze voorzitters ketting bevat alle namen van voormalige voorzitters en Leo’s naam zal dus altijd met ons verbonden blijven.

Hij kreeg heel veel waardering voor zijn inzet, wat zich ondermeer uitte in het erelidmaatschap van Rotary Club Heemstede-Benebroek en zijn benoeming tot Paul Harris Fellow. Dat laatste gold ook voor zijn geliefde Bep.

Leo was een trouw bezoeker van onze clubbijeenkomsten en hij kon echt genieten van deze avonden. Ook toen het hem fysiek wat minder ging was hij tot op het laatst toe aanwezig op onze bijeenkomsten; zelfs vlak voordat hij overleed, waren zijn gedachten bij ons.

Leo gaf ook altijd blijk van warme belangstelling voor de ander met een vriendelijk woord of een luisterend oor. Hij was tijdens clubavonden ook altijd erg alert en mengde zich vaak in de discussie, vooral wanneer het medisch/ethische kwesties betrof. Hij droeg bij aan de respectvolle benadering van sprekers en deelnemers aan het dispuut, zodat die beter tot hun recht konden komen.

Leo vertelde wel eens dat hij als jonge jongen werd geïnspireerd door de genie tijdens de bevrijding en dat het zijn jongensdroom was om later ingenieur te worden en dan zelf bruggen te kunnen bouwen. In plaats daarvan is hij een trotse arts geworden en heeft hij zeker binnen de Rotary vele bruggen kunnen bouwen. Hij was er zeer content over dat hij het voor elkaar heeft gekregen dat ook de dames lid mochten worden van de Rotary Club Heemstede.

Leo’s familie nam een belangrijke plaats in in zijn leven en vreugdevolle gebeurtenissen werden steevast met ons gedeeld. Hij stelde zijn huis en zijn tuin graag open voor gezellige Rotary bijeenkomsten. Zijn huis en zeker de tuin riepen dan altijd mooie herinneringen op aan Bep. Bij dat soort gelegenheden bakte Leo altijd zijn fameuze appeltaarten in Rotarymodel. En de bijeenkomsten in zijn huis, waaronder ook de inwijding van nieuwe leden in de waarden van Rotary, werden altijd afgesloten met een goed glas wijn.

Vanwege deze mooie eigenschappen was Leo een zeer geliefd lid en we zullen hem dan ook heel erg missen. Dag lieve Leo.