Rotary exchange in 1960 naar Zuid-Afrika

Verhalend schetst Charlotte Schreuder (84 jaar) hoe haar leven is verlopen nadat zij als 21-jarige een jaar een uitwisselingsprogramma heeft gevolgd van Rotary Youth Exchange in Zuid Afrika.

Via de man van haar zus, die Rotary-lid was in Winterswijk, is haar de mogelijkheid voorgelegd haar sociale studie (maatschappelijk werk) in het buitenland voort te zetten. Ze mocht studeren aan de universiteit in Pretoria.

Als 1 van de 6 geselecteerde kandidaten (uit 120 inschrijvingen wereldwijd) vertrok Charlotte op 9 januari 1960 met de boot "Bloemfonteijn". Alleen al van deze bijzondere boottocht heeft zij genoten en dit werd geïllustreerd met verschillende fotoboeken.

Vanuit Kaapstad is zij met de trein naar Pretoria gereisd voor haar onderkomen daar in het zogenaamde 'Dameshuis'. Met allerlei regeltjes, zoals dat zij na 20:00 uur niet meer naar buiten mochten - het was de tijd van de apartheid.

Voor Charlotte was alles nieuw en opwindend, temeer daar er zo nu en dan met de post een vliegticket naar haar werd gestuurd, met het verzoek naar bijv. Kimberley te komen vliegen en daar haar verhaal te vertellen over onder meer haar studie. Omdat de studie relatief eenvoudig voor haar was, zette zij zich daarnaast in bij kind-gezin problematiek voor 60 gezinnen, om die in kaart te brengen en oplossingen te interveniëren.

Na dit Rotary Exchange jaar, dat Charlotte haar leven heeft beïnvloed en enorm verrijkt, moest zij terug naar Nederland, waar zij in Groningen en Utrecht heeft gewerkt in gezinswerk.

Afrika bleef haar trekken en uiteindelijk is zij eind 1966 weer naar Pretoria teruggekeerd om daar met kinderproblematiek te helpen. Kinderen die vanuit de townships naar Pretoria kwamen gelopen naar het opvangcentrum wat daar mede door Charlotte is opgezet.

Nog steeds kijkt Charlotte met heel veel plezier terug op haar Afrikaanse tijd en verhaalt wederom dat zij de Rotary eeuwig dankbaar is voor deze kans en wat de Rotary voor haar heeft betekent; met respect iets voor een ander te kunnen betekenen!

Be the inspiration - al 70 jaar!