Smulfietsen 2024

Fietsen voor De Wielewaal HW!

Op zondag 9 juni organiseerde Rotary Club Hoeksche Waard voor de vijfde keer ‘Smulfietsen’.

‘Smulfietsen’ is een fiets-toertocht door de prachtige Hoeksche Waard waarbij Rotary Club Hoeksche Waard het nuttige (geld inzamelen voor het goede doel) met het aangename (smullen van lokale lekkernijen en genieten van het prachtige Hoeksche Waardse landschap op de fiets) combineert.

Dit jaar werd er gefietst ten bate van De Wielewaal: dé haal- en brengservice in de Hoeksche Waard. De stichting heeft als inzet lokaal gratis vervoer te regelen in de verschillende kernen van de Hoeksche Waard. De Wielewaal is een elektrische auto die bestuurd wordt door vrijwilligers. Er is ruimte voor drie passagiers, een rollator of opvouwbare rolstoel en een boodschappentas. Dankzij dit initiatief zijn mensen die minder mobiel zijn, minder afhankelijk van anderen voor een boodschap of afspraak. En onderweg kan er nog een praatje gemaakt worden met de bestuurder of eventuele medepassagiers. Een geweldig initiatief dat bijdraagt aan de zelfredzaamheid van en het voorkomen van eenzaamheid van kwetsbare inwoners.

Aan de start, die tussen 13.00 en 14.00 uur plaats vond vanaf B&B De Schuringse Heerlijckheid aan de Schuringse Havenkade in Numansdorp, ontvingen ruim 120 fietsers een startbewijs en vertrokken vervolgens naar diverse ‘smulpunten’. Tijdens de inschrijving op de site Smulfietsen.nl, bestond tevens de mogelijkheid donatietickets te kopen waarmee men ‘De Wielewaal’ ook kon steunen.

De eerste stop was in Strijen bij ‘Opfokstation Reapshille’ waar de fietsers direct werden verwend met Aardbeien, ijs en slagroom, beschikbaar gesteld door ‘Van Herk Fruit’. De tweede stop was aan de Keizersdijk waar heerlijke pannenkoeken werden geserveerd. Deze zijn aangeboden door ‘JAN’. De locatie was in de tuin en in het gras stonden diverse zitjes wat een gezellige sfeer en een prachtig uitzicht gaf. In Maasdam, bij de Hervormde kerk werden de fietsers welkom geheten met koffie, thee en gebak/ cake. De kerk was geopend voor een bezoekje. Daarna op naar Westmaas, waar familie Quartel van ‘Weiderund’, zo gastvrij was het vers gebakken brood, aangeboden door ‘Bakkerij Bussing’, te beleggen met hun heerlijke verse vleeswaren. De laatste stopplaats was onderweg, zomaar in het land waar ‘Bio aan huis’ zijn Biologische producten aanbood.

In dit natte voorjaar hadden de fietsers veel geluk met 1 mooie dag tussen de regendagen. Het was af en toe bewolkt en een stevig windje, maar desalniettemin was het een zeer geslaagde dag waarvan de opbrengst, mede dankzij de inzet van sponsoren, vrijwilligers en de smulpunten, geheel ten goede zal komen aan de Wielewaal.

snelvia

Farm Frites