Opening Vlinderontdekkingstocht

Het was een vrolijk feest, de opening van de Vlinderontdekkingstocht door burgemeester Isabella, op woensdag 19 juni jl. bij basisschool De Vlinder.

Op deze zonnige woensdagochtend was zo’n beetje de hele school leeggestroomd om bij de opening aanwezig te zijn van de Vlinderontdekkingstocht, geopend door burgemeester Isabella. Na een kort welkomstwoord door Lenneke Baas, de directeur van basisschool De Vlinder, kwam Bart van Wijck aan het woord. Hij is dit jaar de voorzitter van de Lustrumcommissie van Rotary Club Houten Castellum. Na een korte introductie over het hoe en waarom van de Vlinderontdekkingstocht, gaf hij de microfoon aan burgemeester Isabella. Die enthousiasmeerde de kinderen om de tocht te gaan lopen of fietsen en op zoek te gaan naar de 20 Vlindertegels in Houten. Daarna was er een korte quiz met vragen over vlinders, die kinderen enthousiast beantwoorden. Toen kwam het officiële openingsmoment; onder luid gejuich van alle aanwezigen mochten 2 leerlingen van De Vlinder samen met de burgemeester het doek verwijderen, dat gedrapeerd was over het bord met daarop de 20 vlinders die in Houten afgebeeld zijn op de stoeptegels (en die ook daadwerkelijk vorig jaar door de Vlinderstichting in Houten gesignaleerd zijn). Na deze feestelijke opening konden de kinderen genieten van hun vrije woensdagmiddag en gingen ook de overige aanwezigen naar huis.

Over de Vlinderontdekkingstocht

Per stoeptegel kan de deelnemer een QR-code scannen met een afbeelding van één bepaalde vlinder. De QR-code verwijst naar de website www.vlindersinhouten.nl waar informatie over de desbetreffende vlinder te lezen is. De ontdekkingstocht is leuk om – al of niet in delen –  lopend of met de fiets af te leggen en is gericht op kinderen in de bovenbouw van de basisschool, maar zeker ook op volwassenen. De tocht is een geschenk van Rotary Club Houten-Castellum (RCHC) aan de Houtense gemeenschap. Het is een wandelroute langs 20 tegels met verschillende in Houten voorkomende vlinders. Houten heeft immers vanouds een verbinding met vlinders (vlinderstad, vlinderloop). De totale ontdekkingstocht kan worden verdeeld over 3 routes in Noord-Oost, Noord-West en Zuid. RCHC heeft deze ontdekkingstocht ontwikkeld in samenwerking met de gemeente Houten en de Vlinderstichting. De aanleiding hiervoor is de viering van het vierde lustrum van deze Rotaryclub, die het thema ‘de jeugd van Houten’ al vele jaren omarmt. Dit geschenk draagt bij aan kennis over en waardering voor vlinders in het bijzonder en biodiversiteit in het algemeen.