Feest van de Natuur op 7 september

7 september 2024 van 10-17 uur

Locatie: diverse plaatsen in en rond Huizen

Organisatie: Rotary Huizen Gooimeer

Contact: natuur@rotarygooimeer.nl

Doelstelling:

Primair: Genieten van de mooie natuur in en rond Huizen, vergroten van bewustwording van het belang en de schoonheid van de natuur in ‘t Gooi.

Goede doel: ondersteuning Egelopvang Midden Nederland t.b.v. het A-Team voor baby-egels, https://www.egelopvangmiddennederland.nl

Hoe:

Organisatie van het eerste Feest van de natuur (‘Fête de la Nature’) in ‘t Gooi op 7 september 2024, een ‘grassroots’ natuurfeest door en voor inwoners en organisaties in Huizen voor de natuur, plant en dier.

Het Fête de la Nature, https://fetedelanature.nl, is een feest dat vanuit de samenleving wordt georganiseerd. Er is dus niet één organisator van het festival: we doen het samen! Iedereen kan zelf een activiteit organiseren. Van een vogelexcursie in de natuur, spelen en sporten in de buitenlucht, tot het knutselen van vogelhuisjes, wandelen of hardlopen in het groen. Samen met alle initiatiefnemers brengen we kinderen en volwassenen meer in contact met de natuur, op een manier die bij hen past. Er is geen kaartverkoop, winstoogmerk of festivalreglement. Alle activiteiten en de deelname vinden plaats onder eigen verantwoordelijkheid. Zoveel mogelijk op de locatie van de betreffende organisatie of in de openbare ruimte in kleine groepen (eigen gezin of < 20 personen).

Het Feest van de natuur startte in Frankrijk en breidde zich snel uit naar andere landen over de hele wereld. Het werd in 2014 voor het eerst naar Nederland gehaald. Veel steden en dorpen doen inmiddels mee en vanaf 2024 zal als het aan Rotary Gooimeer ligt ook Huizen daarbij aansluiten. Want wat is er mooier dan iedereen in Huizen uit te nodigen om op zijn of haar manier mee te helpen om een feest te organiseren in, voor, of met de mooie natuur in en om Huizen? Juist in deze tijd van zorgen over biodiversiteit van planten en dieren, stikstof, polarisatie en negatieve gevoelens is het belangrijk om te vieren wat er wél is!

Hoe het werkt

Iedereen kan als inwoner, bedrijf, maatschappelijke organisatie of vereniging in Huizen een activiteit aanmelden via onze Facebookpagina Fête de la Nature - Huizen of contact opnemen met Rotary Huizen Gooimeer via natuur@rotarygooimeer.nl.

Activiteiten kunnen plaatsvinden op 7 september, maar eventueel ook in de periode juli/augustus, waarbij deze dan op 7 september getoond worden. Activiteiten op 7 september kunnen plaatsvinden tussen 10 en 16 uur en er is een afsluitend feest van 16-17 uur bij ’t Nennetje.

Uiteraard staat het iedereen vrij zijn/haar eigen invulling te kiezen. Alles gebeurt voor eigen risico en rekening. Promotie van eigen producten en vereniging: veel is mogelijk. Rotary Huizen Gooimeer zorgt voor de algemene communicatie en het programma. De activiteiten worden gerubriceerd en geprogrammeerd op 7 september, zodat voor alle doelgroepen een aantrekkelijk programma tot stand komt. Natuurlijk wordt er ook een prijs verbonden aan de leukste initiatieven. Daarover volgt nog nadere berichtgeving.

Goed doel

Op 7 september wordt bij activiteiten een vrijwillige bijdrage gevraagd. Samen met een bijdrage van Rotary Huizen Gooimeer wordt een gift gedaan aan de ondersteuning van de Stichting Egelopvang Midden Nederland: www.egelopvangmiddennederland.nl.

Locaties:

Diverse locaties in Huizen, met een route die je zelf kunt kiezen, nader bekend te maken op de website van Rotary Huizen Gooimeer