Voorlopig programma

Feest van de Natuur
in ‘t Gooi

Op zaterdag 7 september 2024 wordt in Huizen en Blaricum het eerste ‘Fête de la Nature’ (Feest van de Natuur) georganiseerd. Rotary Huizen Gooimeer roept inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties in Huizen en Blaricum op om voor die dag een activiteit te bedenken waarmee mensen op een feestelijke, verrassende en leuke manier in contact komen met de ons omringende natuur van planten en dieren.

Fête de la Nature voor het eerst in Huizen en Blaricum

Het ‘Fête de la Nature’ is een natuurfestival dat vanuit de samenleving wordt georganiseerd. Er is dus niet één organisator van het festival: we doen het samen! Iedereen kan zelf een activiteit organiseren. Van theater in de natuur tot het planten van schoolbomen, het knutselen van egelhuisjes of een wandeling of hardloopwedstrijd in het groen. Samen met alle initiatiefnemers brengen we kinderen en volwassenen meer in contact met de natuur, op een manier die bij hen past. Er is geen kaartverkoop, winstoogmerk of festivalreglement. Zie ook https://fetedelanature.nl

Het Natuurfestival startte in Frankrijk en breidde zich snel uit naar andere landen over de hele wereld. Het werd in 2014 voor het eerst naar Nederland gehaald. Veel steden en dorpen doen inmiddels mee en vanaf 2024 zal als het aan Rotary Gooimeer ligt ook Huizen daarbij aansluiten. Want wat is er mooier dan iedereen in Huizen uit te nodigen om op zijn of haar manier mee te helpen om een feest te organiseren in, voor, of met de mooie natuur in en om Huizen? Juist in deze tijd van zorgen over biodiversiteit van planten en dieren, stikstof, polarisatie en negatieve gevoelens is het belangrijk om te vieren wat er wél is!

Hoe het werkt

U kunt als inwoner, bedrijf of maatschappelijke organisatie in Huizen een activiteit aanmelden via onze Facebookpagina Fête de la Nature - Huizen of contact opnemen met Rotary Huizen Gooimeer via natuur@rotarygooimeer.nl.

Activiteiten kunnen plaatsvinden op 7 september, maar eventueel ook in de periode in juli en augustus, waarbij de activiteiten dan op 7 september getoond worden.

Rotary Huizen Gooimeer zorgt ervoor dat de activiteiten worden gerubriceerd en geprogrammeerd op 7 september, zodat voor alle doelgroepen een aantrekkelijk programma tot stand komt. Natuurlijk wordt er ook een prijs verbonden aan de leukste initiatieven. Daarover volgt nog nadere berichtgeving.

Goede doel

Op 7 september wordt bij activiteiten een vrijwillige bijdrage gevraagd. Samen met een bijdrage van Rotary Huizen Gooimeer wordt een gift gedaan aan de ondersteuning van de Stichting Egelopvang Midden Nederland: www.egelopvangmiddennederland.nl.

Voorlopig programma

Activiteiten van 10-16 uur, afsluiting 16-17 uur op de Gooise Heide bij ‘t Nennetje.

Een kaartje wordt op deze website gepubliceerd met alle locaties, zelf kun je een Natuurroute kiezen!

Tip: Kom op de fiets

1.

Met de boswachter op stap

2.

Op de Gooise heide, Schaapskooi Blaricum

3.

Educatief kleuterpad ‘Lammetje Ontdekt de Gooise Heide’

4.

Egelopvang Midden Nederland (vooraf aanmelden, 20 personen per groep)

5.

Landal Gooise Heide - het outdoor vakantiegevoel, met o.a. camping buitenspellen (Jeu de boules, Kubb, reuze-Mikado en reuze-Jenga), schaken, speeltuin en speelkussen (onder begeleiding)

6.

Buitentent met Vogelhuisjes maken, kampvuur met Marshmallows, Kinderen schminken als vlinder

7.

Workshop Ukelele in de buitenlucht, een muzikaal verhaal

8.

Biodiversiteit in je eigen tuin

9.

Groei & Bloei en modeltuinen

10.

Educatief met IVN Nederland

11.

Sporthart “Buitengewoon bewegen” met Box-clinic en Buiten-in-balans Yoga

12.

Restaurant Gasterij ’t Nennetje “Buitengewoon genieten”

13.

Wandelen van de 4-Bergenroute (Woensberg-Tafelberg-Trappenberg-Sijsjesberg)

14.

6-Bergenroute hardlopen door leden van AV Zuidwal

15.

Wandeling Erfgooiersroute GNR

16.

Crazy88 bij de Kinderboerderij

17.

Informatieve rondleiding Voedselbos Huizen

18.

Insectenvoedselbos akker Steeglandseweg

19.

Bijenschans Steegland Woensberg

20.

De Gooise Heemtuin

21.

Volkstuinders Vereniging Huizen

22.

Bijenschans "De Friesewal”, het verhaal van het bijen-danklied

23.

Fietstocht door ’t Gooi (op eigen gelegenheid)

24.

Wildpluk wandeling

25.

Kabouterroute theehuis Bos en Hei

26.

‘Groene Strand’ wandeling in natuurgebied bij de Stichtse Brug o.l.v. Piet Bakker

27.

CITO - Cash In Trash Out Geocaching met Huizen Schoon

28.

Geveltuin aanleggen op enkele plaatsen in Huizen

29.

Imker Piet Prinsstraat: bijen houden, honing maken, proeven, tuin met bloemen en planten voor bijen en andere insecten

30.

Fotowedstrijd door de Gooische Fotoschool

31.

Vogelexcursie Groeve Oostermeent

32.

Boomspiegels door Buurten met Buren

33.

Wenskaartenboom bij Gooise Heide

34.

Verkiezing Kinderklimaatburgemeesters 2024 voor de Klimaatweek in oktober

35.

Afsluiting op de Gooise Heide: feest met muziek, hapjes en prijsuitreiking door B&W.

Overige evenementen op 7 september

Op onze website zullen we ook informatie geven over de twee andere evenementen op 7 september tussen 10 en 16 uur:

·

Op Plein2000 worden demonstraties gegeven van de Brandweer in verband met het 100-jarig bestaan van de Brandweer in Huizen

·

In het Nautisch Kwartier vindt een rampenoefening van het Rode Kruis plaats m.m.v. de KNRM en ruim 500 vrijwilligers. Publiek kan hierbij aanwezig zijn.

Locaties

Diverse locaties in Huizen, nader bekend te maken op de website van Rotary Huizen Gooimeer

Eindfeest in de ‘Ray Shelter’ buitentent op Landal Gooise Heide, Woensbergweg 5.

Contactpersonen

Janny Bakker, 06-51510134, janny.bakker@ziggo.nl