Larense bibliotheek uit de brand

RC Laren-Blaricum helpt bibliotheek uit de brand

15 november 2011

Steun voor Larense bibliotheek

Tijdens een spontane actie afgelopen maandag, een dag na de grote brand in het hart van Laren (Nh), heeft Rotaryclub Laren-Blaricum uit haar noodfonds € 1.000 ter beschikking gesteld aan de bibliotheek in Laren om de verloren gegane historische boekencollectie weer op te zetten. Ook bood één van de leden spontaan zijn antiquarische autobiografie uit 1916 ‘Heilig ongeduld’ aan van de in Laren begraven schilderes Wally Moes.

De bibliotheek was gelegen naast de houthandel, waar het vuur in de nacht van zondag op maandag ontstond. Toen de brand oversloeg naar omliggende percelen werd de gehele collectie in de as gelegd. Gelukkig waren er geen persoonlijke ongelukken.

De bibliotheek zet de inname van boeken tijdelijk voort in de vestiging in Huizen.

In de bibliotheek van Laren bevond zich een indrukwekkende collectie boeken over de historie van Laren. Deze is in de brand geheel verloren gegaan. Aan de hand van een lijst met titels zal geprobeerd worden om de collectie weer op te bouwen. Dit zal echter veel tijd en geld kosten en sommige boeken zijn onvervangbaar. Onze club acht het van groot belang dat deze informatie voor een groot publiek vrij toegankelijk blijft.

Aan de Brink in Laren wordt al enige tijd gebouwd aan een gemeenschapsgebouw, waar ook de bibliotheek in 2012 een nieuw onderkomen zal krijgen.

De Rotaryclub, die dit jaar haar 50-jarig jubileum vierde, hoopt dat dit voorbeeld spoedig door andere instanties en particulieren gevolgd zal worden.

(Foto: Gooi- en Eemlander. Dit persbericht is opgenomen door diverse media)