© 2024 Rotary in Nederland.
Alle rechten voorbehouden.

Kracht van de buren

 Lezing 22 oktober 2024 door Roel Woudstra

Buurkracht

Buurkracht is meer dan 10 jaar geleden ontstaan met als doel om zoveel mogelijk bewoners in beweging te brengen op gebied van energietransitie. Sindsdien zijn ze zich steeds meer gaan richten op gemeenschapskracht bouwen. Het ging steeds meer om het ondersteunen van allerlei initiatieven waar een buurt behoefte aan heeft.

Er zijn 2 soorten klanten: betalende klanten (b.v. overheden) en gebruikende klanten (burgers, burgerinitiatieven). Buurkrach vormt zo een brug tussen de overheid en burgers. Ze koersen altijd al op het duurzaam onafhankelijk maken van de initiatieven, onafhankelijk van subsidies en subsidies (door het toevoegen van economische aspecten, zoals bv gezamenlijke inkoop door burgers.) Kijk eens op https://www.buurkracht.nl/resultaatgerichte-bewonersparticipatie/

Gebleken is dat er een aantal onderdelen in de aanpak zijn die bepalend zijn voor het succes:

  • Heldere stappenplannen en tools (opdat daar niet eindeloos over vergaderd hoeft te worden, en om het voor geïnteresseerden gemakkelijker wordt deel te nemen door een afgebakend stuk op zich te nemen)  
  • Persoonlijke begeleiding en zorgen voor een mix in een buurtteam van inhoudelijke deskundigen, verbinders en ondernemers
  • Vormen van een onlinegemeenschap, community ondersteuning, afgestemd op de buurt
  • Aanbieden van verschillende niveaus van participatie: voor doeners, meedenkers en de hele buurt (volgers)

De allereerste start is vaak iets gezelligs organiseren. De benadering van de verschillende groepen sluit aan op bestaande sociale verbanden. (soms via een bestaand initiatief, soms via families).

 


Na het inventariseren van de behoeften wordt een buurt team geformeerd, dat ondersteund wordt door buurtbegeleiders van Buurkracht. Er wordt samengewerkt en kennis uitgewisseld met andere organisaties die zich bezighouden met bevorderen van burgerkracht en participatie, en zelforganisaties. Buurkracht merkt dat er in de maatschappij een duidelijke en groeiende onderstroom aanwezig is, waar mensen meer behoefte hebben dingen samen te doen, zich onderling verbonden te voelen. 

Roel vraagt ons om mee te denk over de vraag hoe we ondernemende types in de buurt kunnen bereiken. De ideeen stromen binnen:

  • Buurt BBQ
  • Zoek jongeren en die koppelen aan volwassenen/ senioren, bv in het kader van maatschappelijke stages, ze kunnen dan ondernemerschap als het ware in een veilige omgeving oefenen.
  • Marketingplan maken, waarbij je rekening houdt met het taalgebruik van ondernemers: we zoeken daadkrachtige doeners die voor periode x zich in willen zetten om ….
  • Ondermers betrekken en bijeenkomsten in hun bedrijf organiseren, kan hen klanten opleveren (inspelen op: What’s in it for me?)
  • Iets laten gebeuren, maakt mensen enthousiast om aan te sluiten

Meer weten over Buurkracht? Bezoek www.buurtkracht.nl.

(Fotocredits: Buurkracht)