Toelichting jaarrekening 2023

Toelichting op de jaarrekening van Stichting Goede Doelen Rotary Club Lingewaard 2023

Financiële verantwoording 2023:

In de bijlage is opgenomen de balans ultimo 31-12-2023 en de winst- en verliesrekening over 2023.

In 2023 is het eigen vermogen conform de in 2022 gestelde verwachting weer boven het door het bestuur gehanteerde minimum van 5.000,= euro gestegen.

Over 2023 kunnen wij terugkijken op het ondersteunen van af kunnen sluiten met het ondersteunen van 4 goede doelen.

De meest in het oog springende goede doelen in 2023 waren:

High tea:

Nieuwe contacten opdoen tijdens de Rotary high tea. Rotary Lingewaard nodigt alleenstaanden van 65+ in de gemeente Lingewaard uit voor een gezellige high tea.

Samen aan tafel, op 24 september, om in een ongedwongen sfeer nieuwe contacten op te doen, dat is wat Rotary Lingewaard hiermee voor ogen had. Een high tea, gezellige gesprekken en een muzikaal intermezzo zijn de hoofdingrediënten van deze middag. De high hea wordt mogelijk gemaakt door opbrengsten van de Rotary-actie ‘Tientje voor Taal’. Er is ruimte voor maximaal honderd deelnemers.

The Rotary Foundation:

De Rotary Foundation is een non-profitorganisatie die de inspanningen van Rotary International ondersteunt om begrip en vrede in de wereld te bereiken door middel van internationale humanitaire, educatieve en culturele uitwisselingsprogramma's. Het wordt uitsluitend ondersteund door vrijwillige bijdragen.

De missie van de Rotary Foundation is om Rotarians in staat te stellen begrip, goodwill en vrede in de wereld te bevorderen door de gezondheid te verbeteren, onderwijs te ondersteunen en armoede te verlichten.

Stichting Sinterklaaspret:

De Stichting Sinterklaaspret vindt dat de Sint er is voor ieder kind. Ook voor kinderen van wie de ouders geen geld hebben. Het kan niet zo zijn dat Sinterklaas deze kinderen overslaat. De Stichting zet zich dan ook in om ook deze kinderen in de cadeaugids van de Sint te laten snuffelen en een cadeau te laten uitzoeken.
De actie is speciaal gericht op kinderen in de leeftijd van 0-12 jaar. Maatschappelijke instanties waarop de gezinnen zijn aangewezen bepalen welke kinderen in aanmerking komen. Zij zorgen ook voor  verspreiding van de  cadeautjes.
De Stichting is In 2011 opgericht en inmiddels zijn er inmiddels zijn er vier afdelingen: Arnhem, Lent, Lingewaard en Renkum.

2024:

In 2024 is een belangrijk deel van onze activiteiten de ondersteuning van de Zonnebloem in de gemeente Lingewaard. De ondersteuning bestaat uit het aanschaffen van een zogenaamde rolstoelfiets. Door diverse acties en inspanningen van Rotary Club Lingewaard-Bemmel kan de benodigde investering in 2024 worden gedaan. De overdracht van deze rolstoelfiets staat gepland in het voorjaar van 2024.

Bestuur Stichting Goede Doelen Rotaryclub Lingewaard-Bemmel,

Erik Bartelds