Wandelen voor Water

12 juni 2023
Schoolkinderen van de Wegwijzer in Kockengen zamelen samen 2.000,- in!

Sponsorloop voor water weer georganiseerd door Rotary Maarssen-Breukelen.

De sportieve én maatschappelijk betrokken leerlingen van de Wegwijzer uit Kockengen hebben vandaag meegelopen voor Wandelen voor Water; een landelijk crowdfunding actie met als doel om waterprojecten in ontwikkelingslanden te realiseren. Het mooie weer zorgde,  samen met het  enthousiasme bij de jonge wereldverbeteraars, voor een prachtige morgen. Met een mooie opbrengst.

Zes kilometer lopen met zes liter water én 2000,- euro opbrengst!

Tijdens een gastles, georganiseerd door Rotary Maarssen Breukelen, leerden de kinderen dat 2,4 miljard mensen thuis geen of geen goed toilet hebben. Dat 660 miljoen mensen geen veilig drinkwater hebben. Om daarin verandering te brengen, wandelden de leerlingen van de Wegwijzer zes kilometer met een rugzak gevuld flesjes water.

Met één doel; geld ophalen om de situatie te verbeteren. De 6 kilometer is gelijk aan de gemiddelde afstand die kinderen in ontwikkelingslanden elke dag lopen om water te halen, tijd die besteed had kunnen worden om naar school te gaan, te leren en te spelen.

In de weken voorafgaand aan de bijzondere wandeltocht, zamelden hebben de kinderen familie, vrienden en bekenden gevraagd de leeftijdgenootjes te helpen door een donatie te doen en zo te zorgen dat watervoorzieningen en wc’s bij scholen in Tanzania en Oeganda worden gerealiseerd.

Na een enthousiast verhaal klonk het startschot. Het werd flink doorstappen. Onderweg was er ook een korte pauze waarbij traktatie van Jumbo Breukelen Peter Borgers met enthousiasme werd ontvangen. Met die energieboost voltooiden de leerlingen de wandeltocht voor hun leeftijdgenootjes in Afrika. Wat een wereldverbeteraars!