Over Rotary

Rotary is een mondiaal netwerk van 1,4 miljoen vrienden, leiders en probleemoplossers die een wereld zien waarin mensen zich verenigen en actie ondernemen om blijvende verandering te creëren – over de hele wereld, in onze gemeenschappen en in onszelf. Het oplossen van echte problemen vergt echte inzet en visie. Al meer dan 110 jaar gebruiken de mensen van Rotary hun passie, energie en intelligentie om actie te ondernemen voor duurzame projecten. Van alfabetisering en vrede tot water en gezondheid: we werken altijd aan een betere wereld, en we blijven ons inzetten tot het einde.

Vijf hoofdactiviteiten / service avenues

Rotary leden—ook wel Rotarians genoemd—worden aangespoord zich bezig te houden met vijf hoofdactiviteiten—zogenaamde avenues of service:

1. Community service, het ondersteunen van goede doelen.
  2. Club service, het functioneren van de eigen club.
  3. International service, de relaties met gelijkgestemden internationaal.
  4. Vocational service, de toepassing van ethische principes binnen de eigen beroepsgroep.
  5. New generation: via de Rotary jeugdprogramma’s jonge mensen kansen bieden zich te ontplooien.

Zeven thema's

Rotary-leden dragen vanuit gedeelde verantwoordelijkheid bij aan problemen in de samenleving. De ruim 46.000 clubs werken samen om:

• Vrede te bevorderen
  • Ziekte te bestrijden
  • Te zorg voor schoon water, sanitaire voorzieningen en hygiëne
  • Moeders en kinderen te redden
  • Het onderwijs te ondersteunen
  • Lokale economieën te laten groeien
  • Het milieu te beschermen

De Rotary missie

Wij verlenen diensten aan anderen, bevorderen integriteit en bevorderen het begrip, de goede wil en de vrede in de wereld via onze gemeenschap van leiders uit het bedrijfsleven, professionals en gemeenschappen.