Paul Harris Society

“Lid worden van de Paul Harris Society kost je niet meer dan een kopje koffie per dag”, zo zegt een PHS-coördinator. En over koffie gesproken, de PHS-coordinatoren in de Vlaamse districten werken al jaren aan een grotere bekendheid van de community door op diverse Rotary bijeenkomsten, zoals de PETS en de Discon, Rotary-leden aan te spreken over de mogelijkheden van de Paul Harris Society. In Nederland leeft die gemeenschapsgedachte minder, vandaar dit artikel om meer bekendheid te geven aan de Paul Harris Society.

Wat is dan de Paul Harris Society?

De Paul Harris Society (PHS) erkent Rotary-leden en vrienden van de Rotary Foundation die elk jaar US$1.000 of meer bijdragen aan het Annual Fund, PolioPlus of andere goedgekeurde donaties aan de Foundation. Die kunnen bijvoorbeeld duurzame oplossingen voor dringende behoeften over de gehele wereld zijn zoals:

• Beroepsopleiding voor leerkrachten die een centrum voor jonge kinderen opzetten in Zuid-Afrika
  • Waterfilters, toiletten en hygiënetraining om fluorose, diarree en andere ziekten in India te voorkomen
  • Een studiebeurs voor een medisch professional in Italië om onderzoek te doen naar behandelingen die het sterftecijfer onder te vroeg geboren baby’s minimaliseren
  • Vredesopbouwseminars voor 200 leraren en 1.300 studenten in Oeganda
  • Behandelde muskietennetten en medische diensten ter voorkoming van malaria in Mali

Wat is het verschil tussen een Paul Harris Fellow en een Paul Harris Society lid?

Een Paul Harris Fellow (PHF) heeft cumulatief US$1.000 bijgedragen in zijn of haar naam. Een lid van de Paul Harris Society draagt minstens US$1,000 per jaar bij aan het Annual Fund, PolioPlus of goedgekeurde donaties aan de Foundation. Een bijkomstig voordeel is dat PHS-leden punten verzamelen voor bijdragen die zij kunnen gebruiken om anderen te waarderen als Paul Harris Fellow, ook al zijn die geen Rotary-lid.

Je bepaalt zelf het bedrag, de frequentie en of je wilt dat je bijdrage naar het "Annual Fund" gaat (waarbij 50% in 3 jaar terugkomt naar jouw district voor besteding in onze gemeenschappen.)

De giften aan de PHS zijn fiscaal aantrekkelijk, want (onder voorwaarden) voor de belasting aftrekbaar.

Filiep Theys PHS-coördinator D2130 vult de gedachte van een ware society in door de leden van de PHS met een verjaardagskaart of nieuwjaarsbrief te bedanken voor hun giften. Hij organiseert in zijn D2130 één of twee netwerkmomenten waarop de PHS leden en hun partner, of prospect PHS leden worden op uitgenodigd. (museumbezoek, bedrijfsbezoek …)

Alle PHS coördinatoren in Nederland en België delen dezelfde ervaring dat er twee categorieën PHS deelnemers zijn; zij die het een eer vinden het PHS vignet te dragen en ook graag als ‘ambassadeur’ voor de Society willen optreden naar hun clubleden, en anderen die in stilte en gemotiveerd hun donatie schenken aan een gericht doel zoals vredebevordering, milieu of water. Alle coördinatoren hopen op een domino-effect binnen de Rotaryclubs, zodra een PHS lid zijn of haar motivatie in de club toelicht.

Alle PHS-coördinatoren van regio 22 zijn bereid om bij hun Rotaryclubs de voordelen en het doel van de Rotary Foundation toe te lichten. De Foundation kent een hoge notering in de Charity Navigator vanwege de hoge conversie graad van de donaties! Waar andere NGO’s vaak met een conversie van 70% tevreden zijn, beweegt de Foundation rond de 93%!

De district PHS-coördinatoren en regio-Foundation coördinator Kathleen van Rysseghem trachten door diverse bijeenkomsten de samenhorigheid onder de PHS leden te verhogen. Elk jaar wordt een Rotary Foundation Seminar georganiseerd met een PHS member namiddag programma. Dit jaar is de bijeenkomst gepland in Utrecht. De save-the-date in november 2024 wordt binnenkort gecommuniceerd.