Magie mondt uit in service

Ruimte Makende Div

Rotary heeft iets magisch. Zelfs na al die jaren dat ik lid ben, blijf ik me erover verbazen.

De formule is simpel: neem succesvolle leidersfiguren met verschillende achtergronden en beroepen en breng ze samen rond een aantal kernwaarden, met het oog op dienstverlening. Voeg daaraan hun netwerken en onderlinge vriendschap toe en de magie begint te werken…

Het zijn jullie - Rotariërs en Rotaracters - die deze magie opwekken. Jullie zetten jullie passies, vaardigheden en interesses in bij alles wat we doen. Jullie zijn het die buiten vaste kaders denken en jullie kennis aanwenden om anderen te dienen.

Ik zie dezelfde magie in werking treden bij de projecten van de Rotary Foundation, die door jullie worden gefinancierd en door jullie worden geleid.

Bijvoorbeeld in een project van Rotaryclubs in Canada en Oeganda, dat tegelijkertijd de lokale economie steunt en beroepsopleidingen biedt. Deze Global Grant leert Oegandese jongeren lassen en aanverwante vaardigheden om rolstoelen te maken voor een tehuis voor kinderen met een beperking. Ze krijgen hun opleiding in Canada en keren terug naar huis met de nodige kennis om een bedrijfje op te starten en zo de nodige rolstoelen te vervaardigen voor hun gemeenschap.

Een ander project dat de ondernemingsgeest van Rotary weerspiegelt, liep in Guatemala. Om het probleem van de beperkte internettoegang voor scholen op het platteland aan te pakken, werkte een Rotaryclub uit Guatemala samen met Ierse Rotariërs. Zes scholen en drie gemeenschapscentra in het landelijke gebied Sololá werden uitgerust met plug-and-play servers die educatief materiaal bevatten. Het project voorziet ook laptops en stabiele stroomvoorziening, en een opleiding voor de leerkrachten.

De Global Grants van de Foundation financieren ook studiebeurzen. Eén zo'n beurs, gesponsord door Italiaanse en Duitse clubs, richt zich op artificiële intelligentie bij ziektepreventie en -behandeling. De Italiaanse student Salvatore Galati deed onderzoek aan een universiteit in Bonn, Duitsland, waarbij hij AI-algoritmen gebruikte om enorme datasets te analyseren voor de ontwikkeling van innovatieve medicijnen. Dergelijke computerondersteunde benaderingen kunnen de kosten en onderzoeksduur aanzienlijk verminderen bij de ontwikkeling van levensreddende medicijnen. Het is fantastisch om te zien hoe we innovatie en nieuwe technologie omarmen binnen onze Foundation-toelagen.

Ik kijk ernaar uit om velen van jullie binnenkort te ontmoeten op de RI-conventie in Singapore. Daar zullen we zeker nog meer te weten komen over nieuwe mogelijkheden voor service en innovatie. We kunnen er samen de magie van Rotary vieren, én onze inzet om hoop te brengen in de wereld.

Barry Rassin
Voorzitter Rotary Foundation