Hoe gaat het?

‘Goed’, ‘top’, ‘druk’: zomaar wat reacties op het zo vaak gevraagde ‘hoe gaat het?’. Ze volgen vrijwel automatisch. Jarenlang kon ik dit antwoord niet zo vanzelfsprekend geven. ‘Vandaag voel ik mij oké’ of ‘ik heb goed geslapen’ waren mijn antwoorden op een positieve dag. Ik stond mezelf toe om open en eerlijk te zijn. Want het ging niet goed toen de liefde van mijn leven door suïcide overleed of toen drie jaar later bleek dat ik naast weduwe ook het label ‘borstkankerpatiënt’ kreeg opgeplakt.

Mijn naam is Marieke van Lierop, ik ben 31 jaar oud en geboren en getogen in de Kop van Noord-Holland. Sinds twee jaar ben ik dagvoorzitter, zelfstandig trouwambtenaar en spreker. Ik ben medeoprichter van het Instagramplatform ‘Widowchicks’ en werd met Marieke Foppen gevolgd in de EO-documentaire ‘Huisje, Boompje… Weduwe’. Samen schreven we het boek ‘Leven in de Rouwerij: de zoektocht na verlies en zelfdoding’ dat op 23 mei 2024 verschijnt.

Op 25 juni ontmoeten we elkaar op het congres Mentale Gezondheid in het Afas theater te Leusden. Het is niet per definitie een luchtig en gezellig onderwerp, maar wel een groot thema binnen de volksgezondheid dat onze aandacht verdient. Verder weg of heel dichtbij: vroeg of laat krijgen we allemaal te maken met uitdagingen op het gebied van mentale gezondheid. Hoe reageer je als iemand niet ‘harstikke goed!’ antwoordt op jouw ‘hoe gaat het?’. Of, misschien nog wel relevanter, hoe herken je non-verbaal dat iemand niet lekker in zijn vel zit? Wat kun jij doen op de werkvloer, in het verenigingsleven of thuis in familiesfeer? Het veelbelovende programma draagt bij aan bewustwording, preventie en praktische tools. Als dagvoorzitter mag ik dit congres van Rotary presenteren. Ik kijk ernaar uit om er samen met u een bijzondere, betekenisvolle én mooie dag van te maken!

Reserveer nú jouw plaats voor het Congres Mentale Gezondheid met korting

Het thema ‘Mental Health’ werd januari 2023 door president Gordon McInally aangekondigd als internationale prioriteit voor Rotary.
Het is hoog tijd dat er ook bij ons landelijk aandacht wordt gegeven aan dit thema en dat er aan Rotarians handvatten worden geboden’, zegt Wendy Boog, gouverneur van district 1600.

“Iedereen kan in het leven te maken krijgen met psychische problemen, bij jezelf of in je naaste omgeving en het is belangrijk te weten wat je dan zou kunnen doen. In samenwerking met de belangrijke partijen zoals MIND, 113 en VNO-NCW, hebben we een congresprogramma en toolbox ontwikkeld die je kennis en handvatten bieden”.

DAGKAART VROEGBOEKKORTING €95,-
Normale prijs 145,- p.p. Deze korting van 35% wordt aangeboden t/m 30 april.

RESERVEER NU