Laat je door ons om de tuin leiden!

Fellowship boordevol vriendschap. Met deze introductie startte een artikel in Rotary Magazine (juni 2022) over twee ‘clubs in de club’: de Rotary-caravanclub en de Rotary-motorclub. Het zijn voorbeelden van (internationale) groepen van Rotarians die op vriendschappelijke wijze een passie delen.

Natuurlijk zijn er meer van deze Fellowships, zoals The Fellowship of Gardening Rotarians in the Netherlands. Een lange Engelse naam, die staat voor een plezierige, actieve Rotary-tuinenclub. Deze Fellowship rond tuinen en tuinieren is ontstaan in 1995. In de beginjaren lag het accent sterk op het bezoeken van tuinen van de leden en het uitwisselen van planten en tuinadviezen. Geleidelijk zijn ook andere (bijzondere) tuinen, parken en natuurgebieden in het programma opgenomen. Dit combineren wij soms met een presentatie door de eigenaar/beheerder van een tuin of een externe spreker, of met een bezoek aan een culturele bezienswaardigheid. Denk aan een beeldentuin of een historisch gebouw bij een natuurgebied, ook kan een stadsexcursie of uitleg over streekcultuur op het programma staan.

Dankzij deze tuindagen is een band tussen de leden ontstaan. Want behalve voor het groen is er zeker ook belangstelling voor elkaars wel en wee. Niet voor niets luidt het motto van onze Fellowship: Waar tijd is voor tuin, cultuur en de mens.

Voor en door de leden wordt viermaal per jaar, van mei tot oktober, een tuindag georganiseerd. Deze vier dagen kondigen we aan in de nieuwsbrief van de Fellowship (zie www.gardeningrotarians.nl). De herfst en winter vormen voor onze Fellowship een stille periode. Al wordt het nooit helemaal stil, want het bestuur zorgt voor nieuwsbrieven en er is een appgroep, zowel voor het wel en wee binnen de Fellowship als om elkaar te informeren over tips en suggesties op tuingebied.

Kortom: The Fellowship of Gardening Rotarians in the Netherlands is een actieve ‘club in de club’, waar plaats is voor tuin, cultuur en de mens. Boordevol vriendschap, inderdaad!

Wie zijn onze leden?

Leden van de Fellowship zijn: Rotarians, past-Rotarians, Inner Wheelers en hun partners. Zij wonen verspreid over het land. Belangstelling voor tuinen en groen is het criterium, niet de grootte van de eigen tuin. Sommigen hebben een riante tuin, anderen een overzichtelijke stadstuin, ook zijn er leden die tuinieren op hun balkon.

Interesse in onze Fellowship?

Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact op met de secretaris van onze Fellowship door te mailen naar info@gardeningrotarians.nl. Ook is het mogelijk een tuindag mee te maken om de sfeer te proeven.

Contributie
De jaarlijkse contributie per lid bedraagt € 25. Elke tuindag wordt een bijdrage gevraagd voor onder meer koffie, thee, lunch en eventuele kosten tuinbezoek.