People of Action

• FC Utrecht en Rotary gaan samenwerken

Meer dan 125 Rotarians van de clubs uit Midden-Nederland waren onlangs op bezoek bij FC Utrecht. Het ging deze keer in De Galgenwaard niet over voetballen, maar over samenwerking van de clubs met FC Utrecht op het gebied van maatschappelijke projecten. De Rotaryleden luisterden naar peptalk van FC Utrecht-eigenaar Frans van Seumeren en gouverneur Stan Uyland, zelf ex-prof van Excelsior. FC Utrecht, de grootste betaald voetbalorganisatie Midden-Nederland, werkt al samen met het bedrijfsleven in Utrecht en wijde omgeving en wil graag verder onderzoeken hoe de samenwerking met Rotary geïntensiveerd kan worden.

Op dit moment voert de FC o.a. projecten uit voor werkzoekende jongeren, re-integrerende ex-gedetineerden en op het gebied van inclusie.

MEER INFORMATIE

Een aantal Rotaryclubs is vast van plan om dit contact een vervolg te geven. Contactpersoon is Stan Uyland: dg2023-2024@rotary-d1570.nl .

• Rotary Bussum steunt drie lokale initiatieven

Rotary Bussum heeft drie lokale initiatieven uitgekozen die in totaal voor 3.500 euro worden gesteund.

Jan Pieter Witsen Elias, voorzitter van Rotary Bussum: “Voor de vijfde keer hebben we lokale goede doelen gevraagd initiatieven aan te dragen voor donatie. Het aantal aanvragen stijgt ieder jaar en dat maakt het voor onze club zelfs lastig om te moeten kiezen. Er zijn namelijk bijzonder veel kleinschalige initiatieven in onze gemeente die niet een beroep kunnen doen op de grote fondsen. Juist daar kunnen we het verschil maken door met bijdragen variërend van 1.000 tot 1.500 euro te steunen. Na een voorselectie door een jury van leden, hebben we drie aanvragers uitgenodigd op onze clubavond waar zij onze leden hebben meegenomen in ‘hun wereld’. Het meest indrukwekkende aan al die initiatieven is toch de enthousiaste inzet van vrijwilligers die ervoor zorgt dat het leven van veel mensen in onze lokale omgeving een stuk prettiger wordt. Dat is prijzenswaardig en verdient onze steun. Volgend jaar gaan we dit zeker weer doen!

Na een presentatie steunt Rotaryclub Bussum de volgende organisaties: Dierenasiel Crailoo, De weggeefkast en het Woonkamerfestival.

• Gebruik niet zomaar afbeeldingen van internet!

Op internet beelden opzoeken en gebruiken voor je eigen uitingen lijkt onschuldig en eenvoudig. Echter, het ongeoorloofd gebruiken van afbeeldingen kan leiden tot ernstige auteursrechtschendingen, met dure gevolgen.

Veel mensen denken dat afbeeldingen gevonden op internet vrij gebruikt mogen worden. Dit is een misvatting; de meeste online afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. Zonder toestemming of licentie is hun gebruik illegaal.

Auteursrechtschending kan resulteren in aanzienlijke financiële claims. Het illegaal gebruiken van een enkele afbeelding kan al leiden tot schadevergoedingen die in de duizenden euro's lopen. Dit vormt een financieel risico voor je club, dus pas op.

• Bestuurswissel ICT van de RAN

Rotary Administratie Nederland (RAN) kondigt aan dat Tjay Tjiook per 1 mei zal aftreden als bestuurder ICT. Tijdens zijn ambtstermijn heeft Tjay een cruciale rol gespeeld in het versterken van de ICT-infrastructuur en het faciliteren van communicatie tussen de diverse Rotary districten in Nederland.

Met het vertrek van Tjay Tjiook wordt een nieuwe fase ingeluid voor de RAN, met Juergen Mueller als zijn opvolger. Juergen, momenteel lid van Rotary club Hulst, brengt een schat aan ervaring en deskundigheid op het gebied van ICT met zich mee. Zijn achtergrond en visie op de toekomst van technologie binnen de Rotary beweging maken hem de ideale kandidaat om de rol van bestuurder ICT op zich te nemen.

Zijn mede-bestuursleden van de RAN kijken ernaar uit om met hem samen te werken aan verdere verbeteringen op het gebied van ICT binnen Rotary in Nederland.

• 1.000 tulpen in bloei op rotonde in Steensel

Ieder jaar wordt rondom de Wereld Poliodag (24 oktober) door diverse Rotaryclubs wereldwijd aan fundraising gedaan om polio de wereld uit te helpen. In dat kader worden jaarlijks End Polio Now tulpenbollen gekocht en verkocht door Rotary Club Eindhoven Kempenland. Dit jaar worden de tulpenbollen geschonken aan Steensel en haar inwoners. Op zaterdag 18 november hebben leden van Rotary Club Eindhoven Kempenland samen met leden van Dorpsraad Steensel 1000 tulpenbollen in de grond gestopt op de rotonde die de toegang tot Steensel markeert.

Voorzitter Corine Verhoeven geeft aan: ‘Onze club komt voor haar bijeenkomsten samen in het mooie dorp Steensel en we wilden iets extra’s doen om onze verbondenheid met Steensel te laten zien. En natuurlijk steunen we ook End Polio Now met deze actie’.

In april staan de tulpen prachtig te stralen op de rotonde en de daarbij geplaatste borden maken de verbondenheid met de End Polio Now actie mooi zichtbaar.

• Een avondje fellowship en fundraising

Heel Rotary bakt...voor de kinderen van Mukono. Organiseer voor je (vrienden)club een gezellige Afrikaanse kookworkshop en ondersteun het ondervoedingsprogramma van The Rob Foundation. Groepen die zich inschrijven, gaan meedoen aan een intercontinentale kookworkshop. Dit kan vanuit één keuken, maar ook wanneer de clubleden verspreid zijn over meerdere keukens. Jullie ontvangen het recept, de boodschappenlijst en een link naar de video waarin onze Oegandese kok jullie meeneemt bij het bereiden van een traditioneel Oegandees gerecht.

Kortom: kies voor een avondje fellowship en fundraising!

MEER INFORMATIE