Verandering van binnenuit

Ruimte Makende Div

De wereld snakt momenteel naar vrede. Het Midden-Oosten is in jaren niet zo onstabiel geweest. De oorlog in Oekraïne is de grootste in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog. Er is militaire beroering in Soedan en delen van Centraal-Afrika. Bijna elk continent heeft te maken met een groot gewapend conflict.

Rotary heeft een vitale rol te spelen in het bevorderen van vrede - ik zeg vaak dat Rotary net zo agressief moet strijden voor vrede als de oorlogvoerende partijen voor de overwinning. Deze gedachte strookt met onze visieverklaring: ‘Samen zien we een wereld waarin mensen zich verenigen en actie ondernemen om blijvende verandering te creëren - over de hele wereld, in onze gemeenschappen en in onszelf.’ Die laatste oproep mogen we nooit uit het oog verliezen: om verandering teweeg te brengen in de wereld, moeten we verandering van binnenuit stimuleren.

Het is aan ons om verzoening voorop te stellen, ook onder elkaar. Wat hebben we eraan om elkaars goede bedoelingen in twijfel te trekken en harde conclusies te trekken? Als we ons beledigd of geraakt voelen door bepaalde uitlatingen, laten we dan niet meteen in het verweer gaan, maar met oprechte belangstelling peilen naar de oorzaak of achtergrond ervan. Zo kunnen we een eventuele breuk vermijden of herstellen.

Als we een baken willen zijn voor de wereld, laten we dat dan eerst zijn voor elkaar. Laten we elkaar bijstaan om meer begrip en zinvolle alternatieven te vinden voor woorden die pijn doen en wantrouwen veroorzaken. En laten we vasthouden aan onze principes, maar nooit twijfelen aan elkaars diepe intentie om conflicten te beëindigen in plaats van aan te wakkeren.

Ik denk daarbij aan een toespraak die de Amerikaanse senator Robert Kennedy hield op 4 april 1968, de dag waarop Martin Luther King werd vermoord. Kennedy sprak in Indianapolis, in een overwegend Afro-Amerikaanse buurt waar de mensen nog niet op de hoogte waren van de feiten.

Hij deelde het vreselijke nieuws mee en prees Martin Luther King voor alles wat hij had gedaan voor gerechtigheid en vrede. En toen stak hij een hand uit naar de woedende, rouwende menigte. Hij zei: ‘Voor degenen onder jullie die zwart zijn en in de verleiding komen om alle blanken te gaan haten door deze afschuwelijke daad, kan ik alleen maar zeggen dat ik diep vanbinnen hetzelfde soort gevoel herken. Er is ook in mijn familie iemand vermoord.’ Het was de eerste keer dat hij publiekelijk sprak over de moord op zijn broer, president John F. Kennedy. En terwijl er in veel Amerikaanse steden die nacht geweld uitbarstte, gebeurde dat niet in Indianapolis.

In tijden van crisis en wanhoop hebben we empathie het hardst nodig. Empathie is het krachtigste instrument voor vrede. Het is van vitaal belang om ons nederig de eerste dappere stappen te laten zetten om hoop te brengen in de wereld.

Gordon McInally
President Rotary International