Er gewoon aan beginnen!

Ruimte Makende Div

Voor velen zijn de Bahama’s een plek om te ontsnappen aan een koud klimaat, te ontspannen op witte zandstranden en te snorkelen in het heldere water. Ik ben er thuis. Van jongsaf ben ik gaan zeilen op deze wateren. Ook vandaag ga ik, wanneer ik maar kan, het water op met familie en vrienden. Het is waar mijn hart ligt.

De milieubedreigingen waarmee mijn land wordt geconfronteerd, zijn reëel. Onze koraalriffen, die van vitaal belang zijn voor de biodiversiteit, lopen gevaar door de opwarming van de zee en door vervuiling. Orkanen en tropische stormen lijken jaar na jaar heviger te worden. De stijgende zeespiegel vormt een existentiële bedreiging voor de Bahama’s, omdat onze prachtige kustlijn erodeert en zout water onze kostbare en beperkte zoetwaterbronnen binnendringt.

Eind vorig jaar had ik het geluk om Rotary te vertegenwoordigen op de COP 28, de VN-klimaatconferentie in Dubai. De consensus was daar dat de aanpak van de klimaatverandering te traag verloopt. We moeten het tempo opvoeren om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, gemeenschappen te helpen veerkrachtiger te worden tegen klimaatverandering en de landen die er het meest kwetsbaar voor zijn beter te ondersteunen.

Rotary kan hierbij een deel van de oplossing zijn. Zoals u weet is milieubescherming één van de focusgebieden van Rotary. Veel clubs zijn lokaal actief met projecten zoals het schoonmaken van stranden, rivieren en bermen. Met de Rotary Foundation kunt u uw impact vergroten door uw middelen te bundelen met clubs en districten over de hele wereld.

Stelt u zich de mogelijkheden eens voor. Misschien kunnen Rotarydistricten in Canada en Australië wetlands beschermen in New South Wales (Australië). Rotariërs uit Brazilië, India en Taiwan kunnen projecten leiden om boeren in de Indiase staat Andhra Pradesh op te leiden inzake duurzame landbouw. Rotary- en Rotaractclubs uit de Bahama’s, Zuid-Afrika en New York zouden, met steun van hun districten, kunnen samenwerken de natuurlijke rijkdom in mijn land te herstellen, één rif of mangrove per keer.

De problemen waarmee ons milieu te kampen heeft, lijken overweldigend. Totdat je beseft dat veel problemen kunnen worden opgelost. Er zijn zoveel manieren om te helpen via Rotary. Zelfs als we zelf geen project leiden of er als vrijwilliger aan meehelpen, kunnen we allemaal iets doen voor het milieu door een schenking te doen aan de Foundation.

Rotary kan de planeet niet in zijn eentje redden. Maar zoals ons succes bij de uitroeiing van polio bewijst, is de impact van Rotary erg groot als we onze visie voor een betere wereld in daden omzetten en er gewoon aan beginnen.

Barry Rassin
Voorzitter Rotary Foundation