De impact van mentale gezondheid in de Rotary Podcast

In de allereerste Rotary-podcast spreekt Wendy Boog, gouverneur van Rotary District 1600 Zuid-Holland, met demissionair staatssecretaris Maarten van Ooijen over het cruciale thema van mentale gezondheid. Deze aflevering is een opwarmer voor het Rotarycongres Mentale Gezondheid op 25 juni.

Tijdens het gesprek benadrukt Van Ooijen de groeiende ernst van mentale gezondheidsproblemen, vooral onder jongeren. De WHO noemt stress de grootste gezondheidsepidemie van de 21ste eeuw, en de statistieken bevestigen dit: zelfdoding is nu de belangrijkste doodsoorzaak onder jongeren onder de dertig. Van Ooijen wijst op de invloed van sociale media op het zelfbeeld en welzijn van jongeren en pleit voor meer preventieve maatregelen en ondersteuning.

Rotary zet zich in voor bewustwording en het doorbreken van taboes rond psychische problemen. Boog en Van Ooijen bespreken hoe scholen en werkgevers een open sfeer kunnen creëren waarin mentale gezondheid bespreekbaar is. Van Ooijen onderstreept het belang van preventieve initiatieven zoals inloopplekken voor jongeren, waar zij in een veilige omgeving over hun problemen kunnen praten.

Een opvallend onderdeel van het gesprek is het idee dat juist het zoeken van verbinding en het ondersteunen van anderen kan bijdragen aan je eigen mentale welzijn. Van Ooijen deelt inspirerende voorbeelden, zoals het initiatief Join Us, dat jongeren helpt bij het opbouwen van sociale contacten en het voorkomen van eenzaamheid.

Deze podcast is een oproep aan iedereen om deel te nemen aan het gesprek over mentale gezondheid en bij te dragen aan een samenleving waarin psychische problemen bespreekbaar zijn en adequaat aangepakt worden. Wendy Boog nodigt je uit om de volledige podcast te beluisteren en je aan te melden voor het Rotarycongres op 25 juni, waar experts zoals Erik Scherder en Ben Tiggelaar verder ingaan op dit belangrijke onderwerp.

Mis deze kans niet om meer te leren over hoe we samen de mentale gezondheid in Nederland kunnen verbeteren. Bezoek www.rotarycongres.nl en reserveer jouw plek.

Beluister de volledige podcast voor meer inzichten en laat je inspireren om een verschil te maken!

Reserveer nú jouw plaats voor het Congres Mentale Gezondheid

Het thema ‘Mental Health’ werd januari 2023 door president Gordon McInally aangekondigd als internationale prioriteit voor Rotary.
Het is hoog tijd dat er ook bij ons landelijk aandacht wordt gegeven aan dit thema en dat er aan Rotarians handvatten worden geboden’, zegt Wendy Boog, gouverneur van district 1600.

“Iedereen kan in het leven te maken krijgen met psychische problemen, bij jezelf of in je naaste omgeving en het is belangrijk te weten wat je dan zou kunnen doen. In samenwerking met de belangrijke partijen zoals MIND, 113 en VNO-NCW, hebben we een congresprogramma en toolbox ontwikkeld die je kennis en handvatten bieden”.

RESERVEER NU