Voor uw (juridische) Rotary vragen

Hoe zat dat nu ook alweer? Heeft een Rotarian nu wel of niet een vetorecht om een nieuw lid te weigeren en hoe moeten we als bestuur met zo’n bezwaar omgaan? Welke regels zijn van toepassing als iemand een zeer lage attendance heeft, mag deze dan nog wel lid blijven? We willen de statuten wijzigen, maar hoe pakken we dat nu aan en waar vinden we de voorgeschreven standaardstatuten?

Allerlei juridisch getinte vragen die jaarlijks langskomen bij de gouverneur, het district of de RAN. Onderwerpen die meestal specifieke kennis vereisen en vaak ook enig uitzoekwerk. Reden genoeg voor de Gouverneurs van Rotary in Nederland om een speciale adviescommissie te vormen die zorgt voor de juiste antwoorden en verdere hulp aan de clubs/leden. Ook kunnen ze de juridische vragen van notarissen beantwoorden die gevraagd zijn om de clubstatuten te wijzigen.

De adviescommissie bestaat uit drie deskundige oud-gouverneurs, experts op het gebied van deze vraagstukken. Zij hebben een ruime ervaring als COL-representative (districtsafgevaardigde in de internationale Council on Legislation). Vanuit die functie houden ze de laatste ontwikkelingen bij op het gebied van statuten, huishoudelijk reglement en de uitvoerige regels van Rotary International vastgelegd in het Manual of Procedure en in de Code of Policies. Daarnaast is er binnen deze commissie deskundigheid aanwezig omtrent het Nederlandse (verenigings)recht.

Deze nieuwe Juridische Rotary Adviescommissie bestaat uit voormalig rechtbankpresident Maarten Steenbeek (RC Middelburg / voorzitter), registeraccountant Peter de Waard (RC Noord en Merwede / secretaris) en voormalig advocaat Wim Benard (RC Apeldoorn Noord).

Districten, clubs en individuele Rotarians/Rotaractors kunnen voor hun Rotary-gerelateerde vragen terecht bij deze commissie. Dat kan via het mailadres rotary.advies@rotary.nl.