• Mexico

Een gemeenschapskeuken gebouwd door de Rotary Club van Nuevo Santander bij een plaatselijke school zorgt ervoor dat honderden kinderen maaltijden krijgen in de lage-inkomensbuurten van Nuevo Laredo, een stad aan de grens met de Verenigde Staten. "De meeste huizen in dit gebied hebben geen stromend water of elektriciteit," zegt Clubvoorzitter Jorge Tello. De club startte het $150.000 project in 2018 en de keuken bij de Comedor Santa María school begon in augustus 2020 te functioneren; maaltijden werden eerst vanwege de COVID-19 pandemie afgehaald voordat de eetzaal in mei 2021 werd geopend. "De operationele kosten voor het verstrekken van ontbijt en lunch aan 230 kinderen per dag bedragen $9300 per maand," zegt Tello. De fondsen worden gedoneerd door bedrijven en individuen. Clubleden houden toezicht op de operatie en Rotarians voorzien de faciliteit van zonnepanelen.

Maaltijden geserveerd door de Comedor Santa María school in 2023.

• Verenigde Staten

Het Viva! Vienna! festival biedt een masterclass in hoe een speciaal evenement inwoners en gemeenschappelijke groepen kan stimuleren, zegt Gunnar Spafford, een lid van de Rotary Club van Vienna, Virginia, die het project in het midden van de jaren '90 op zich nam. Het Memorial Day weekend evenement in een voorstad van Washington D.C. is uitgegroeid tot een viering met eten, ukelele-optredens, zingende prinsessen en eerbetonen aan degenen die in militaire dienst zijn omgekomen. Het evenement van 2023 bracht $230.000 op en trok 60.000 mensen aan. Het grootste deel van de opbrengst, ongeveer $130.000, kwam van kermisattracties. De op een na hoogste som werd binnengehaald door verkopers die hogere vergoedingen betaalden voor plekken dichter bij het centrale plein, het middelpunt van de activiteiten. "Ik zie dit als een kans voor andere Rotarians om Viva! Vienna! te ervaren vanwege de fondsenwervende kracht," zegt Spafford.

Oorsprong van het woord "festival".

• Nederland

Duizenden Rotarians vierden in 2023 het eeuwfeest van Rotary in Nederland op typisch Nederlandse wijze: met een fietstocht, specifiek een jaarlange tocht van 5000 kilometer op een elektrische bakfiets. Fietsers namen in estafettevorm deel aan de tocht die de meeste van de ongeveer 500 clubs in het land bezocht. Voormalig RI-president Holger Knaack, districts-gouverneurs en ongeveer 1000 andere feestvierders waren aanwezig bij de start van de estafette in januari in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Aan het einde van de rit in december in de provincie Zeeland plantten Rotarians bomen voor een voedselbos, een type voedselcultivatie gebaseerd op bosecosystemen. "Met de elektrische fiets en het bos hebben we veel mensen bewust gemaakt van Rotary's focus op het milieu," zegt Madelon Schaap van de Rotary Club van Amsterdam-Zuid, voormalig gouverneur van District 1580. Het project maakte Rotary zichtbaar voor het publiek. Schaap voegt toe dat "het verbinden en verenigen van de clubs een grote prestatie is die we aan het begin niet hadden verwacht."

Kilometers fietspaden in Nederland.

• Albanië

In december leverde de Rotaract Club van Durrës zorgpakketten aan 30 gezinnen in nood in de stad aan de Adriatische kust. Elk pakket was op maat samengesteld voor de ontvangers, een benadering die belangrijk was voor het succes van het project, zegt Clubvoorzitter Geri Emiri. Rotaractors verzamelden informatie over het aantal gezinsleden, hun geslachten en hun gezondheidsbehoeften voordat de pakketten werden samengesteld, die werden geleverd met geldelijke en in-natura bijdragen. De club distribueerde voedselpakketten samen met kerstpanettone, limonade, fruit en groenten, hygiëneproducten, wasmiddel, kinderboeken, speelgoed, kleding, huishoudelijke apparaten en meubels. De hulp "was bescheiden en lost de problemen van deze gezinnen niet op," zegt Emiri, "maar het heeft als doel de relaties te versterken."

Durrës gesticht als Epidamnus.

• Burundi

Een wervelkolomoperatie voor een kind in Burundi werd mogelijk gemaakt door de coördinatie van Rotarians op meerdere continenten. Het jonge meisje, genaamd Maïssa, had vroege scoliose, een kromming van de ruggengraat. Een team van Belgische chirurgen dat in het land werkte, ontdekte dat ze dringend ingrijpen nodig had. Een lokale arts was niet beschikbaar en haar familie kon het zich niet veroorloven om naar het buitenland te reizen. Dus namen de artsen contact op met Pierre De Vriendt, een lid van de Rotary Club van Gand Maritime-Gent Haven, met ervaring in het coördineren van medische missies, om chirurgen uit India te werven in de hoop een goedkopere optie te vinden. Het nieuws over de nood van het meisje bereikte uiteindelijk Els Reynaers Kini van de Rotary Club van Mumbai Sobo, die het werk van de Spine Foundation in India ondersteunt met behulp van een wereldwijde subsidie van de Rotary Foundation. In november reisden twee artsen, Abhay Nene en Harshal Babulal Bamb, op eigen kosten naar Burundi waar ze de eerste operatie uitvoerden bij Maïssa, nu 6 jaar oud. Reynaers Kini, die van plan is het medische werk in Burundi uit te breiden, brengt de dankbaarheid over van de moeder van het meisje, Martine Karabona: "Niet alleen heeft Maïssa een nieuw leven gekregen zodat ze kan opgroeien tot een zelfverzekerde vrouw, maar onderweg zijn we allemaal echt heel close geworden en vormen we nu werkelijk één wereldwijde familie verspreid over India, België en Burundi."

Kinderen geboren met scoliose.