De eerste tekenen van een blijvende verandering

Ruimte Makende Div

Ik ben uiterst dankbaar voor de focus van het Rotary magazine op geestelijke gezondheid in deze editie — en ik ben enthousiast over het enthousiasme dat het afgelopen jaar wereldwijd is getoond om beter in te spelen op de geestelijke gezondheidsbehoeften van elkaar en de mensen die wij dienen.

In januari 2023, toen ik voor het eerst sprak over de noodzaak voor Rotary om meer betrokken te raken bij deze crisis, merkte ik op dat het mondiale systeem voor geestelijke gezondheid niet als gebroken kon worden beschreven, simpelweg omdat het niet bestond. Maar ik had ook een zeer ambitieus verlangen dat Rotary zou kunnen helpen bij het opbouwen van dat systeem.

De eerste tekenen van deze visie zijn door jullie zichtbaar gemaakt in tientallen geestelijke gezondheidsprojecten. Maar net zo belangrijk is de uitnodiging die velen van jullie hebben gedaan aan mede-Rotaryleden om hun verhalen te delen.

Ik ben onder de indruk van het leiderschap dat jonge Rotarians en Rotaractors hebben getoond en de inspirerende verhalen die zij hebben gedeeld, worden in deze pagina’s belicht. Voormalig Rotaractor Freddie Almazan, een overlevende van wapengeweld die weigerde zich over te geven aan wanhoop, heeft een bijzonder krachtig persoonlijk verhaal dat je hier kunt leren kennen — en uit eerste hand kunt horen op de Rotary International Convention deze maand in Singapore.

Om blijvende verandering te creëren moet het werk dat we doen een duurzame impact hebben op de mensen en gemeenschappen die we dienen. In dit nummer kun je lezen over een geweldig voorbeeld van een project met dit soort duurzame impact: Rotary clubs in Colorado die een pediatrische geestelijke gezondheidsbeurs hebben gefinancierd in het Children’s Hospital Colorado.

Op de conventie kun je ook horen over de People of Action-honorees van 2024, die worden geprezen voor de impact die zij en hun clubs hebben gehad door geestelijke gezondheidsinitiatieven. Bindi Rajasegaran zal spreken over een Rotary-geleidend project in Maleisië dat kinderen helpt vaardigheden te ontwikkelen om met geestelijke gezondheidsproblemen om te gaan en capaciteit op te bouwen voor ondersteuning door het hele land.

Daarnaast zal Rita Aggarwal, een functionaris van de Rotary Action Group on Mental Health Initiatives, worden erkend voor haar succes in het toepassen van het Wellness in a Box-framework, een benadering van geestelijke gezondheidseducatie voor adolescenten in haar woonplaats Nagpur, India. Dit zeer schaalbare en klinisch onderbouwde framework kan overal worden toegepast — neem contact op met de actiegroep als jouw club dit wil ondersteunen of implementeren.

Vooruitkijkend zal de Rotary Action Group on Mental Health Initiatives een cruciale leidende rol spelen in het bevorderen van bewezen meetbare projecten. Hiermee zullen clubs worden ondersteund om zich te richten op initiatieven die schaalbare duurzame impact hebben.

Ik nodig je uit om naar het Learning Center op My Rotary te gaan en de serie “Increase Your Impact” te bekijken, die een geweldige korte video bevat die impact uitlegt. Wanneer we ons richten op impact, brengen we de visieverklaring van Rotary tot leven en creëren we blijvende verandering over de hele wereld, in onze gemeenschappen en in onszelf.

R. GORDON R. MCINALLY
President Rotary International