Van Ryla naar Leadership

Afgelopen jaar heb ik deel mogen nemen aan de Rotary Youth Leadership Award (RYLA). Het gehele weekend stond in het teken van een managementsimulatieprogramma, waarbij ik deel uitmaakte van de directie van een fictieve luchtvaartmaatschappij. Het was een zeer leerzaam weekend met veel persoonlijke groei. Als persoonlijke terugkoppeling op het weekend kreeg ik van de assessoren mee: “Valentijn, geloof in jezelf.” Dankzij mijn geweldige groepsgenoten en de ondersteuning vanuit RYLA ben ik dit gaan doen.

Het was diezelfde avond van het RYLA dat ik besloot om, op de laatst mogelijke dag van aanmelding, in mezelf te geloven en me na lang twijfelen aan te melden voor de Nederlandse selectie voor de Youth America’s Cup; het hoogst haalbare in zeilen. Tijdens deze selectie heb ik jonge zeilers en de organisatie DutchSail leren kennen, die ik afgelopen winter weer heb kunnen verbinden. In februari ben ik door een andere organisatie gevraagd om een jong zeilteam op te zetten om vanaf april dit jaar wedstrijden te zeilen op internationaal topniveau. Zoals ik bij de RYLA heb geleerd, geloofde ik in mezelf en heb ik binnen twee weken een team van jonge Nederlandse topzeilers bij elkaar gekregen en daarbij de steun gevonden van DutchSail. Met het team zijn wij vanaf het begin begonnen met trainen en het starten van een sponsorcampagne. Inmiddels hebben wij de eerste wedstrijd erop zitten. De training en sponsoring voor het volgende event zijn alweer in volle gang. Deze campagne bevat, net zoals het RYLA, veel onzekerheden, moeilijke momenten en tomeloze inzet, maar resulteert uiteindelijk in een fantastische mogelijkheid voor persoonlijke groei, zowel als zeiler als initiator en team captain van een jong zeilteam. Deze campagne was niet ontstaan zonder mijn deelname aan het RYLA, wat ik erg bijzonder vind. Een managementgame heeft mij een jaar later in een positie gebracht waarbij de vaardigheden die ik heb opgedaan al in de praktijk benodigd zijn. Daarvoor ben ik de RYLA, Rotary, DutchSail en mijn team dankbaar.

Wilt u onze topsportavonturen volgen of in contact komen met het team? Het team plaatst geregeld op de socialmediakanalen van DutchSail. Hier volgt u alle ontwikkelingen.

Dank aan Rotary en RYLA!

Valentijn Zoomers