Luisteren is belangrijk

Voorwoord

Ruimte Makende Div

Lieve fellow Rotarians,

Wat zou het mooi zijn als in alle vormen van overleg de dialoog gehanteerd werd in plaats van de discussie. Bij een dialoog is het doel steeds wederzijds begrip, terwijl het bij een discussie erom gaat de ander te overtuigen. Bij een dialoog kom je vanuit dat wederzijdse begrip tot gesprekken waarin samenwerken centraal staat en tot uitkomsten waar iedereen achter kan staan.

Tijdens onze ronde als gouverneurs langs de clubs, komt daarom ook het onderwerp ‘luisteren’ aan bod, als belangrijk onderdeel van de dialoog als gespreksvorm. Want pas wanneer je leert luisteren om te begrijpen in plaats van te luisteren om te reageren, ontstaat er écht contact. En dat is binnen Rotaryclubs vaak de basis van fellowship, een van de belangrijke waarden die Rotary uniek maakt.

Over dat thema spraken wij recent met prinses Laurentien, die de dialoog binnen allerlei maatschappelijke kwesties introduceerde, zoals bij de gedupeerden van de Toeslagaffaire.

Voorwaarde voor een dialoog is dat beide partijen elkaar een eigen mening en beleving gunnen. Dat er ruimte is voor differentiatie: voor het naast elkaar laten bestaan van verschillen. Je mag het dus met elkaar oneens zijn, ook al is dat lastig of ongemakkelijk. In een dialoog is het taboe om druk uit te oefenen op elkaar. Je toont respect voor ieders mening en gaat ervan uit dat beide meningen legitiem zijn. Dat benoem je ook. Vervolgens onderzoek je samen of die verschillen naast elkaar kunnen bestaan of dat er een oplossing nodig is. Voor die oplossing is het belangrijk dat je elkaar eerst goed begrijpt. Wat bedoelt je gesprekspartner precies? Vanuit welke argumenten, gevoelens en ervaringen is hij, zij of hen tot deze mening gekomen? Zijn daar misschien aspecten bij waar jij zelf nog niet aan gedacht hebt?

In onze samenleving, waarin polarisatie tegenstellingen groter maakt en mensen vaker tegenover elkaar komen te staan, helpt een discussie aangaan vaak niet en leidt dit eerder tot conflicten, die op hun beurt weer zorgen voor stress.

Bijna de helft van de Nederlanders krijgt in zijn leven te maken met een mentale aandoening. De cijfers liegen er niet om, maar de toegang tot de zorg is lastig vanwege de lange wachtlijsten. Daarbij is het een beladen onderwerp; veel mensen praten er niet over. We zouden graag zien dat mentale gezondheid beter bespreekbaar wordt, te beginnen binnen onze eigen Rotaryclubs. Lief en leed met elkaar delen in een club is goed voor de fellowship. We hebben geleerd om over positieve dingen te praten, maar doen dat liever niet over negatieve dingen. Dat taboe moet er zo snel mogelijk af. Om het gesprek over mentale gezondheid minder beladen te maken en het perspectief te veranderen, spreken we ook hierover in de clubs: hoe kunnen we met oprechte aandacht voor elkaar het gesprek aangaan in dialoog, in de veilige omgeving met onze fellows. We kunnen niet op de stoel van de hulpverlener gaan zitten, maar wel de hand reiken en een luisterend oor bieden. Daarmee horen, zien en respecteren we elkaar nog beter. Er wordt thuis, op je werk, in de samenleving en in de Rotaryclubs een nog steviger fundament gelegd. Daarmee kunnen we elkaar en de samenleving beter tot bloei brengen.

Samen bouwen aan vitale relaties begint met vrede, en vrede begint bij jou: vrede thuis, vrede op je werk en dan ook vrede in de samenleving.

Hoe kunnen we onze mentale weerbaarheid vergroten? Het taboe doorbreken om over mentale gezondheidsproblemen te praten en hoe we het beste omgaan als mentale ongezondheid in ons leven komt?

Kom naar het congres over mentale gezondheid op 25 juni in Leusden bij AFAS.

Wendy Boog
DG 2023-2024 D1600