6 tips om je elevator pitch te verbeteren
Trek leden en belangstellenden aan met een 60-seconden speech
De wereld beweegt snel en je hebt misschien minder dan 60 seconden om een blijvende indruk te maken. Hier komt de elevator pitch in beeld, genoemd naar de korte tijd die nodig is om tussen verdiepingen te reizen. Het is een korte en krachtige samenvatting die je kunt gebruiken om de belangrijkste details over je Rotary-club of project te communiceren en de aandacht te trekken van een potentiëel lid, supporter of partner. Om ervoor te zorgen dat je het meeste uit elke gelegenheid haalt, bekijk deze zes tips van Toastmasters om een perfecte, krachtige pitch te creëren en te presenteren.
- Presenteer je club als een kans.
Een elevator pitch is niet bedoeld als een advertentie, noch als een hulpvraag. In plaats daarvan, trek je doelgroep aan door je pitch te formuleren als een kans. Als je wilt dat iemand met jou en je club in zee gaat, behandel hen dan als een potentiële partner en bied een overtuigend verhaal dat samenwerking wederzijds voordelig kan zijn. - Houd het simpel.
Misschien wel belangrijker dan wat dan ook, is de sleutel tot een geweldige elevator pitch meedogenloze efficiëntie. Laat je niet afleiden door onnodige details en technisch jargon. Overweeg zorgvuldig elk woord dat je aan je pitch toevoegt en zorg ervoor dat het een direct doel dient. Onthoud dat het uiteindelijke doel is om je visie snel te communiceren in minder dan één minuut en een verlangen te inspireren om meer te weten te komen. Als ze geïnteresseerd lijken in je pitch, vraag dan of ze een "Wat is Rotary"-kaartje willen (beschikbaar op on.rotary.org/wallet-card) om later meer over Rotary te weten te komen en contact met je op te nemen. - Onthoud je enthousiasme.
Je woorden zijn essentieel, maar ze vertegenwoordigen slechts een klein deel van je pitch. Een prachtig geformuleerde pitch die zonder vreugde wordt gepresenteerd, zal waarschijnlijk niet goed vallen, maar enthousiasme en anticipatie opwekken is een zekere manier om je boodschap in het hoofd van een potentiële supporter te verankeren. Gebruik je pitch als een kans om je passie te delen. Oefen om het op een manier te presenteren die je enthousiasme en overtuiging overbrengt. - Schrap de modewoorden.
De zakenwereld is doordrenkt met banale modewoorden en overgebruikte "executive speak". Schrap deze afgezaagde clichés en onderscheid jezelf door een volledig originele toespraak te creëren die benadrukt wat jou en je club uniek maakt. Om ervoor te zorgen dat je toespraak natuurlijk vloeit en niet klinkt als een zielloos informatiefilmpje, laat iemand het hardop voor je lezen en luister goed naar woorden of zinnen die te afgezaagd of formeel klinken. - Bouw de hype op.
Als je erin geslaagd bent om je luisteraars effectief aan de haak te slaan, is de volgende stap om legitimiteit te tonen en echte opwinding op te bouwen. Werk details over andere uitstekende prestaties van je club die je legitimiteit versterken in je korte boodschap. Als je een project pitcht, informeer je luisteraars dan dat je een financieel doel hebt vastgesteld en werkt aan het veiligstellen van de benodigde financiering. Als het relevant is, kun je ook vermelden hoeveel volgers je op sociale media hebt. - Vind gemeenschappelijke grond.
Nadat je het zware werk van het pitchen hebt gedaan, zorg dan dat je afsluit met een gesprek. Onthoud dat het doel van een effectieve pitch is om een verbinding te creëren, en de snelste manier om dat te doen is door gemeenschappelijke grond te vinden met je publiek, waarop je een relatie kunt opbouwen. Laat anderen praten en toon oprechte interesse in wat ze te zeggen hebben, met bijzondere aandacht voor gedeelde interesses en ambities. Volg op door prikkelende vragen te stellen, en onthoud — een paar vriendelijke woorden doen het altijd goed!
Je Rotary-ervaring samenvatten en de interesse van je publiek binnen 30 tot 60 seconden vangen is geen gemakkelijke taak, maar het hoeft geen ingewikkelde aangelegenheid te zijn. Gewapend met bovenstaande tips, en wat zelfvertrouwen, kun je een perfecte pitch maken die zeker interesse opwekt en een indruk achterlaat bij je luisteraars.