15 jaar Shelterbox

Hoe we als Rotary het verschil maken!

Op 11 september is bij Rotary Arnhem stilgestaan bij het feit dat het 15 jaar geleden is dat Shelterbox Nederland is opgericht. Shelterbox, in 1999 door Rotary Engeland opgericht, is de internationale noodhulporganisatie die levensreddende hulpmiddelen verstrekt aan mensen die door rampen of conflicten getroffen zijn. Als we samen ergens het verschil hebben gemaakt dan is het wel met Shelterbox. In 2023 heeft de Rotary International wereldwijd 65.000 gezinnen geholpen met deze noodopvang en huishoudelijke artikelen. In totaal maakten we voor 325.000 mensen het leven na een ramp wat lichter. De Stichting ShelterBox Nederland is opgericht in september 2009 door Dirk Jan Hoekendijk van Rotary Club Arnhem en is sindsdien uitgegroeid tot een volwaardige NGO. Namens de helaas te vroeg overleden Dirk Jan riep zijn vrouw Gerfriede alle Rotary clubs in Nederland op om ons motto overeind te houden: iedere Rotaryclub in Nederland maakt ieder jaar 1 box mogelijk! 500 boxen per jaar dus, Daarmee blijven we ook in de toekomst het verschil maken voor vele mensen die in een ramp meemaken.

Voor hun inzet werden bestuursleden Pauline Meijwaard, Keng Fung en Mariette Nelemans door de voorzitter van Shelterbox Nederland Bauke Boersma geëerd met een Paul Harris onderscheiding.

Vijf Arnhemse Rotary-clubs (Arnhem centrum, IJssel, Rijn, Oost en Huissen) doneerden samen 9 Shelterboxen ter gelegenheid van het 15 jarig bestaan.