End Polio Now

Eén Dag. Eén Focus: Polio Uitroeien

Wereld Polio Dag is een moment waarop Rotary-leden, volksgezondheidsvoorvechters en iedereen die een wereld zonder polio wil, samenkomen om onze vooruitgang in de strijd tegen polio te erkennen en te bespreken welke acties we moeten ondernemen om polio voor altijd uit te roeien. Alle donaties worden 2:1 verdubbeld door de Bill & Melinda Gates Foundation, wat je impact verdrievoudigt!

Aan het einde van de jaren 80 werden jaarlijks meer dan 350.000 kinderen verlamd door polio. Vandaag de dag hebben Rotary en zijn partners het aantal polio-gevallen met 99,9% verminderd. Maar totdat het laatste poliovirus is uitgeroeid, zijn er nog extra middelen nodig om:

IMMUNISEREN

Meer dan 400 miljoen kinderen jaarlijks tegen polio in te enten.

VERBETEREN

De ziektebewakingssystemen te verbeteren om elk poliovirus bij een persoon of in het milieu op te sporen.

INHUREN

Meer dan 150.000 gezondheidswerkers die van deur tot deur gaan om elk kind te vinden.

5 REDENEN WAAROM WE POLIO MOETEN UITROEIEN

1.  JOUW GIFT VERBETERT LEVENS.

Vandaag de dag lopen 20 miljoen mensen die anders verlamd zouden zijn door polio, en 1,5 miljoen mensen die anders zouden zijn overleden, zijn in leven.

2.   JOUW GIFT INVESTEERT IN DE TOEKOMST.

Als alle uitroeiingsinspanningen vandaag zouden stoppen, zou polio binnen 10 jaar jaarlijks 200.000 kinderen kunnen verlammen. Een polio-vrije wereld zal een gezondere wereld zijn voor kinderen overal.

3.   JOUW GIFT VERBETERT DE KINDERGEZONDHEID.

Poliobewakingsnetwerken en vaccinatiecampagnes controleren ook kinderen op andere gezondheidsproblemen zoals vitaminetekort en mazelen, zodat we deze eerder kunnen aanpakken.

4.  JOUW GIFT VERLAAGT DE ZORGKOSTEN.

De wereldwijde inspanning om polio uit te roeien heeft sinds 1988 al meer dan $27 miljard aan zorgkosten bespaard en verwacht nog eens $14 miljard te besparen tegen 2050.

5.  JOUW GIFT ZAL GESCHIEDENIS MAKEN.

Het uitroeien van polio zal een van de grootste volksgezondheidsprestaties uit de geschiedenis zijn, waarbij polio, net als de pokken, de tweede menselijke ziekte wordt die wereldwijd is uitgeroeid.

Help polio uit te roeien: Bestel de End Polio Now tulp

Het afgelopen jaar hebben veel Rotarians bijgedragen aan de uitroeiing van polio. De End Polio Now-tulpen bloeien dit voorjaar niet alleen in Nederland, maar ook in België, Duitsland, Canada, Frankrijk, de Verenigde Staten, Zweden en Zwitserland. Een doosje bevat 25 tulpenbollen. Een projectverpakking met 2500 bollen is voldoende om 25 vierkante meter te beplanten. Sinds we in 2014 begonnen met de verkoop, hebben onze End Polio Now-tulpen €3.100.000 opgebracht voor de bestrijding van polio. Daar zijn we trots op. We gaan door totdat het doel, een wereld zonder polio, is bereikt.

End Polio Now tulpen bestellen

Let op! Bestellen kan tot 15 november 2024