Rotary Santa Runs

Rotary op de kaart in Nederland

In 2008 organiseerde Rotaryclub Gorinchem voor de eerste keer een Rotary Santa Run in Nederland. In de jaren nadien zijn de Rotary Santa Runs uitgegroeid tot hét uithangbord van dit charmante evenement, een evenement dat Rotary, Kerst, fundraising en ondersteuning van goede doelen bij elkaar brengt en dat dan ook nog eens voor iedereen van 8 tot 80. Kortom, een droomconcept voor elke goededoelen-club. Maar niet alleen dat: voor een organisatie die actief wil werken om haar imago te verbeteren, en dat wil Rotary graag, is het een uitgelezen kans. Er zijn immers zo’n 500 Rotaryclubs in Nederland en waarom zouden andere clubs het ook niet kunnen? Stel je voor - zo was de droom - dat op de zaterdag voor Kerstmis  om half 11 het startschot klinkt en dat in heel Nederland tienduizenden mensen gaan lopen, verkleed als kerstman, en dat we aan het einde van de dag een enorme cheque bij elkaar hebben voor één landelijk goed doel. Stel je voor: Rotary op het 8 uur-journaal, zou dat niet prachtig zijn?

En zo ontstond in 2010 het idee om de Rotary Santa Run over heel Nederland uit te rollen. Een idee waaraan wij vanaf 2010 tot op de dag van vandaag hebben gewerkt. Zeker, het was een flinke uitdaging en in die begindagen dichtte menigeen het plan weinig kansen toe. Helemaal ongelijk hadden ze niet: het viel best een beetje tegen in die eerste jaren. Clubs bleken bepaald niet gemakkelijk te overtuigen, dat het succes van een club in Gorinchem bij hen ook zou werken. Maar stapje voor stapje kregen we de zaak aan het rollen.

Van 1 naar 58 Rotary Santa Runs in Nederland.

In 2011 waren er drie clubs, in 2012 stond de teller op twaalf en dat groeide door tot een kleine zestig clubs in 2019, met 20.000 deelnemers en rond de € 450.000 aan opbrengsten. In totaal heeft het evenement landelijk circa € 2 miljoen opgebracht en dat is iets waar we als Rotary trots op kunnen zijn.

In de loop der jaren hebben wij naar schatting vijftig clubs bezocht, van Texel tot Roermond, van Middelburg tot Veendam. Met die groei ontstond ook de behoefte aan een overkoepelend lichaam en zodoende werd in 2013 de Stichting Rotary Santa Run opgericht. Ook jouw club kunnen we bezoeken met een wervende presentatie, zodat alle vragen uit de lucht zijn en je onbevangen kunt starten met je eigen Rotary Santa Run.

Vanuit deze stichting promoten wij nog steeds met dezelfde energie het ‘feelgood’ evenement waarbij wij inmiddels alles in huis hebben, om de organiserende clubs te ontzorgen. Een website is ter beschikking, alsmede een module voor online ticketverkoop. Santapakken en medailles, inclusief startnummers kunnen worden geleverd. Ook zijn via je eigen website gratis promotie templates beschikbaar, om je evenement uit te dragen. We stellen een draaiboek ter beschikking en indien gewenst een calamiteitenplan en een sponsorplan.

De grootte van de stad is overigens geen enkele garantie voor een succesvolle Rotary Santa Run. Ook kleinere steden zijn kunnen enorm succesvol zijn. Enkele voorbeelden in willekeurige volgorde: Gorinchem, Leiden, Breda, Woerden, Delft, Leeuwarden, Utrecht, Middelburg, Bergen op Zoom, Barendrecht, Geertruidenberg, Dordrecht, Diemen, Gouda, Oosterhout, Den Haag, Voorburg, Roermond, Hilversum en Texel. Nogmaals, voor een volledig overzicht kun je de website raadplegen.

Tijdens de coronaperiode werden er geen vergunningen afgegeven en stond het evenement feitelijk een paar jaar stil. Vanaf 2023 is de draad weer opgepakt en groeit het aantal deelnemende steden alweer vlot. Ook voor dit jaar zijn er weer nieuwe verzoeken binnengekomen.

Op onze website vind je de meest voorkomende vragen en antwoorden, alsmede een uitleg omtrent het te leveren basispakket, om je event op te starten. In de bijgevoegde advertentie vind je zelfs een telefoonnummer, maar je kunt ook via de website informatie opvragen via het contactformulier.

We staan klaar, om er samen met jullie een nog groter landelijk evenement van te maken.

Doet jullie club mee?

Stichting Rotary Santarun