Een wereldwijde vredesbijeenkomst

Het bijwonen van de Rotary International Conventie in Calgary is een manier om vrede te ondersteunen. Wanneer je door het House of Friendship loopt, medeleden ontmoet en leert over de zorgen van clubs, draag je bij aan internationaal begrip. Leden verspreiden vrede wanneer ze hun wensen opschrijven op papieren kraanvogels die ze ophangen aan de vredesboom in de Peace Park-tentoonstelling. Rotary promoot vrede sinds de vroege dagen: op het vijfde congres in Houston in 1914, een maand voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, stemden de leden om een internationale vredesbeweging te steunen.

In Singapore in mei vierde Rotary 25 jaar sinds de aankondiging van het Rotary Peace Centers-programma. "In vrede geloven is hoop hebben, en om dat te doen, moet men zowel koppig als optimistisch zijn, en gretig om vol te houden en een verschil te maken," zei Rotary Peace Fellow María Antonia Pérez.

Conventies inspireren tot actie met prominente sprekers zoals VN-vredesboodschapper en natuurbeschermer Jane Goodall in 2009. Aartsbisschop Desmond Tutu, die de Nobelprijs voor de Vrede ontving voor zijn verzet tegen apartheid, sprak dat jaar op een vredessymposium voorafgaand aan de conventie.

Hoewel Rotary zijn conventie heeft als een symbool van vredesopbouw, heeft Calgary zijn Peace Bridge van rood metaal, waar dagelijks duizenden Canadezen en bezoekers wandelen, fietsen en selfies maken. De naam herdenkt de offers van gevallen militairen.

Binnen de conventie heeft het Peace Park, gecreëerd door de Rotary Action Group for Peace, een oase van bezinning geboden. In Singapore was het ook een populaire fotolocatie, te midden van een tuin van vredespalen en papieren bloemen. Kies Calgary van 21-25 juni om bij te dragen aan een vreedzamere wereld.

Leer meer en registreer op convention.rotary.org.