• Colombia

Sonia Uribe en haar man Alberto Londoño creëerden een collectie knuffeldieren genaamd El Zoo del Amor, ofwel de Dierentuin van Liefde, om ernstig zieke kinderen te troosten en geld in te zamelen voor de uitroeiing van polio. De verkoop van Anna de giraf, Lucas de tijger en andere dieren — elk met een shirt met de logo’s van Rotary en End Polio Now — heeft sinds de introductie in 2018 ongeveer $550.000 opgeleverd. Naast het geven van de dieren aan zieke kinderen, nemen Rotarians ze mee op hun reizen en maken foto’s van hen bij iconische bezienswaardigheden. “Al deze dieren hebben gereisd als ambassadeurs van het Rotary-merk”, zegt Uribe, lid van de Rotary Club van Nuevo Medellín en, net als Londoño, voormalig gouverneur van District 4271. Londoño is lid van de Rotary Club van Medellín Nutibara. Het echtpaar beheert ook de Fundación Monica Uribe Por Amor, die kinderen met spina bifida helpt.

Rotary District 4271

Kinderen die Zoo van Liefde-speelgoed hebben ontvangen

• Verenigde Staten

De Rotary Club van Scranton, Pennsylvania, helpt een nieuwe generatie om te leren over polio. Studenten van Dunmore High School hebben een documentaire gemaakt op basis van interviews die werden afgenomen tijdens een polio- en gezondheidsbeleidssymposium dat de club en District 7410 organiseerden voor Wereld Polio Dag 2023. De film bevat interviews met Michael McGovern, voorzitter van het Internationale PolioPlus Comité, andere Rotarians en aanwezigen van het symposium, en wordt uitgezonden tijdens de Wereld Polio Dag-evenementen van de club deze maand.

“Het is moeilijk om geschiedenis tastbaar te maken”, zegt Alan Roche, een leraar van Dunmore die ongeveer 40 studenten inschakelde om de video te produceren, inclusief interviews met drie lokale polioslachtoffers, van wie er één op de middelbare school lesgaf. Het project was een eye-opener voor de jongeren, zegt hij. “Het is meestal slechts een paar bladzijden in een schoolboek, een voetnoot in een presentatie”, zegt Roche. “Het is één ding om hierover te leren en een ander om te praten met iemand die het heeft meegemaakt en in je eigen stad woont.”

Rotary Club van Scranton

Eerste polio-epidemie in de VS

• Frankrijk

Meer dan een dozijn Rotarians en vrienden in Zuidoost-Frankrijk trokken opblaasbare dinosauruskostuums aan en struikelden over een 100 meter lange baan in een speelse hardloopwedstrijd om geld in te zamelen en bewustzijn te creëren voor de missie van Rotary om polio uit te roeien. Georganiseerd door District 1730 vond de T-Rex Race afgelopen oktober plaats tijdens het Fréjus International Air Festival, een vliegerfestival dat duizenden mensen trekt.

“Het idee kwam bij me op om een evenement te creëren om het imago van Rotary te verjongen in de strijd tegen polio”, zegt Dinh Hoan Tran, de voormalig gouverneur van het district en lid van de Rotary Club van Nice. Toeschouwers konden weddenschappen afsluiten op de deelnemers. “We maakten mensen aan het lachen en we informeerden ze”, zegt Tran.

Rotary District 1730

Jaren sinds Europa polio-vrij werd verklaard

• Zuid-Afrika

Om aandacht te vestigen op de noodzaak van waakzaamheid en vaccinaties, verzamelde de Rotary Club van Newlands Rotary-leden en anderen voor een fotoshoot op Wereld Polio Dag met de iconische Tafelberg op de achtergrond.

Op de dag van de shoot echter was de berg gehuld in een dikke mist. “We maakten er het beste van door te praten en selfies te maken totdat uiteindelijk de zon doorbrak”, zegt voormalig voorzitter Janey Ball.

Ze gebruikte de toolkit voor polio-bronnen van Rotary International om artwork te maken voor selfie-frames en zette een Facebook-evenement op genaamd Make Polio History om de foto’s vast te leggen en bewustzijn te creëren.

Rotary Club van Newlands

Poliovaccindoses toegediend in Zuidelijk Afrika in 2022

• Japan

Yoichiro Miyazaki schakelde in een hogere versnelling om geld in te zamelen voor de PolioPlus Society. Miyazaki, lid van de Rotary Club van Tokyo Mitaka, fietste in oktober vorig jaar de lengte van Japan, een afstand van 2500 kilometer, in 24 dagen.

“Als je niet handelt, heeft het geen zin”, vertelt hij aan Rotary Italia Magazine, gebruikmakend van een slogan die werd ontwikkeld voor zijn jaar als gouverneur van District 2750 in 2023-24.

Rotary District 2750

Plaats van Japan in de wereldranglijst voor fietsen per hoofd van de bevolking