Het vergt een team

Met Wereld Polio Dag op 24 oktober in zicht, ben ik trots dat ik Rotary ondersteun terwijl we wereldwijd samenwerken om polio nu uit te roeien.

In juli had ik de eer om aanwezig te zijn bij een Strike Out Polio-evenement in PNC Park, de thuisbasis van het Pittsburgh Pirates Major League Baseball-team. De Rotary Club van Delmont-Salem organiseerde dit evenement, dat $1,3 miljoen opbracht voor PolioPlus.

Later in de zomer sloot ik me aan bij leden van onze Rotary-familie om de Más Millas Menos Polio (Meer mijlen, minder polio) fietstocht te ondersteunen. Felipe Meza Chávez en zijn team fietsten helemaal van Ciudad Juárez, Mexico, naar One Rotary Center in Evanston, Illinois, om geld in te zamelen en bewustzijn te creëren. De tocht duurde 12 dagen en Felipe en zijn team zamelden meer dan $100.000 in ter ondersteuning van de strijd tegen polio. Het was een vreugde om hen te begroeten toen ze in Evanston arriveerden.

Ook was ik verheugd om te zien hoe Team End Polio wereldwijd aandacht trok rond de Olympische Spelen van 2024 in Parijs. Deze wereldklasse groep van atleten, wereldleiders en supporters van de uitroeiing van polio kwam samen om te pleiten voor een wereld waar geen enkel kind bang hoeft te zijn voor verlamming door polio. Sommige atleten in Team End Polio zijn zelf polioslachtoffers, wat extra gewicht toevoegt aan hun pleidooi.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de vele manieren waarop Rotary zich onlangs heeft ingezet om polio nu uit te roeien. Het is van cruciaal belang dat we doorgaan met het zoeken naar en werven van nieuwe teamgenoten in de strijd tegen polio, vooral na de uitdagingen die onze uitroeiingsinspanningen dit jaar hebben gekend.

De Rotary-wereld was diep bedroefd door het tragische overlijden in augustus van Aidan O'Leary, directeur voor de uitroeiing van polio bij de Wereldgezondheidsorganisatie.

Ik kende Aidan en heb rechtstreeks met hem samengewerkt. Hij was een onvermoeibare voorvechter in de strijd tegen polio en een vriendelijk, oprecht man. We zullen hem herinneren, zowel om zijn pleitbezorging als om zijn warmte.

Maar waar moeilijkheden zijn, is ook hoop. Ik voel hoop telkens wanneer ik nadenk over de talloze manieren waarop Rotary elke dag de strijd tegen polio ondersteunt.

Als mensen van actie hebben we niet de luxe om toe te geven aan wanhoop, zelfs niet in het aangezicht van tragedie. De beste manier om Aidan’s nagedachtenis te eren, is door samen te werken en ons doel te bereiken om polio nu uit te roeien.

We hebben een belofte gedaan aan de kinderen van de wereld en hun families. Het is aan ons, samen met onze wereldwijde partners, om deze dreiging voor eens en altijd te beëindigen.

Er zijn zoveel manieren waarop we kunnen samenwerken om polio uit te roeien. Je kunt doneren aan de End Polio Now-campagne, je aansluiten bij of een PolioPlus Society opstarten in je club of district, of je laten inspireren door de inzamelingsacties die ik hierboven heb genoemd.

Ik moedig Rotary-leden wereldwijd aan om nieuwe teamgenoten te blijven zoeken zodat we samen polio kunnen uitroeien.

STEPHANIE A. URCHICK
President Rotary International

Doe mee met het team en help polio de geschiedenisboeken in te krijgen op endpolio.org.