De vijfde weg

Voorwoord

Ruimte Makende Div

Tijdens mijn clubbezoeken kom ik als gouverneur elke keer pareltjes tegen. Rotarians, die zich belangeloos inzetten voor mensen, voor organisaties of hun omgeving.  Elke club houdt zich bezig met het stimuleren en ondersteunen van goede doelen. Van badeendjes tot sloepenrace, van mentale gezondheid tot duurzaamheid. In elk Magazine  vind je de mooiste voorbeelden. Zeker ook in deze uitgave, waar End Polio Now terecht een prominente plaats in heeft.

Zonder er een te kort te willen doen, wil ik een bijzonder project er uit lichten.

Het bestrijden van armoede past binnen de Community Service van Rotary. Soms is het moeilijk te voorkomen dat mensen later weer in armoede terecht komen. Rotary club Maastricht Centrum heeft een unieke methode ontwikkeld om gezinnen die in een situatie van armoede verkeren, daar structureel uit te halen en te houden. Eigenlijk is het heel simpel wat zij doen, maar het is wel heel effectief.

Een team van twee Rotarians (een man en vrouw) begeleidt een gezin. Zij gebruiken het netwerk van hun eigen Rotary club en het eigen netwerk van elk lid om gezinnen te helpen. Dat kan snel gebeuren als er speciale vragen zijn van het gezin want binnen de Rotaryclub is veel kennis en ervaring op allerlei gebieden aanwezig. Het team gaat heel pragmatisch en informeel te werk om snel het vertrouwen van het gezin te winnen.

Na een succesvolle pilot worden nu 9 gezinnen begeleid vanuit 3 Rotaryclubs (RC Maastricht Centrum, RC Maastricht Oost, RC Gulpen-Heuvelland). Het gezin vertelt wat de problemen zijn en stelt de prioriteiten bij het oplossen ervan. De problemen zijn van velerlei aard (inkomen, uitgaven, werkloosheid, gezondheid, huisvesting, opvoeding, etc), en veelal hangen die met elkaar samen. Daarom is een integrale aanpak vereist. Geld geven is soms nodig, maar vaak is er meer aan de hand om structureel uit de problemen te komen. Het Rotary duo houdt het overzicht over alle problemen en de oplossingen.

De pilot heeft aangetoond dat deze gezinnen in 3 jaar tijd structureel uit de armoede kunnen worden geholpen (weer een baan gevonden, schulden zijn opgelost, financiële buffer opgebouwd, andere huisvesting, etc), weer perspectief hebben en zelf weer de regie over hun eigen leven kunnen voeren.

En veel kost het eigenlijk nauwelijks. De investering per gezin is minder dan € 2.000 per jaar en vergt ongeveer 50 uur begeleiding per jaar.

Wat een mooi initiatief! Rotary People of Action ten voeten uit! Het is een prachtig voorbeeld hoe wij het verschil óók kunnen maken. En een positieve toegevoegde waarde hebben voor de mensen om ons heen. Ze zijn bij RC Maastricht Centrum graag bereid daar meer over te vertellen.

We zijn gewend aan Rotaryclubs per stad, dorp of regio. Maar wist je dat we ook zogenaamde “Interest-Clubs” en “Caused-based Clubs” kennen? Wereldwijd zijn er al meer dan honderd. Veelal gekoppeld aan een van de Seven Avenues.

Enkele voorbeelden: Peace (o.a. Libanon, Nigeria), Children’s Health Promotion (USA, Taiwan) en – ja hoor – Football (Zuid-Korea). De meeste van deze Clubs houden zich bezig met ‘Environment’. Bij ons in Nederland zijn er ook twee, waaronder de Rotaryclub Leefklimaat met als gemeenschappelijk uitgangspunt: de duurzaamheid in onze omgeving.

Rotary kent veel wijsheden. De bekendste is de 4-Way test. De praktische leidraad, die bestaat uit vier eenvoudige vragen over de dingen die we als Rotarian denken, zeggen en doen:

1 Is it the truth? / Is het de waarheid?

2 Is it fair to all concerned? / Is het billijk voor alle betrokkenen?

3 Will it build goodwill and better friendships? / Bevordert het onderling vertrouwen en betere vriendschappen?

4 Will it be beneficial to all concerned? / Komt het alle betrokkenen ten goede?

Wat een mooi gids voor ons allemaal. Bedoeld voor je zelf, niet om een ander op aan te spreken. De Test is niet nieuw en wordt al tientallen jaren gebruikt. En is nog steeds actueel en nuttig.

We hoeven elkaar niets te vertellen over de staat waarin onze planeet zich bevindt. We zijn ons er van bewust dat er ‘iets’ moet gebeuren. Net als de Test begint dat bij ons zelf. Het moet eigenlijk vanzelfsprekend zijn dat je bij alles wat je denkt, zegt en doet de duurzaamheid daarvan betrekt. Zeker ook als Rotarian.

Wat vind je van het idee om de 4-Way test uit te breiden tot een 5-Way test? Met deze vijfde vraag:

5 Will it be sustainable to all concerned? / Komt het de duurzaamheid ten goede?

Laten we als Rotary het voorbeeld stellen. En samen deze vijfde weg inslaan. Ik ben benieuwd…

Peter de Koning
RC Cuijk - DG D1550