1 mei 2024: Club wordt bijgepraat over Artificial Intelligence / Kunstmatige Intelligentie

Op de dag van de arbeid, notabene de dag waarop toch al heel veel mensen niet werken, leerde Rotaryclub Noordwijk en Omstreken dat naar verwachting bijna de helft van alle bedrijven binnenkort mensen zal gaan ontslaan, omdat hun werk wordt overgenomen door computers die behept zijn met Artificial Intelligence (kortweg ai).

Het was Fiona Passantino die dat club vertelde. Fiona is te vinden op https://www.working-humans.com/fiona/ Zij assisteert bedrijven bij het implementeren van ai en geeft daar ook lezingen over. Binnenkort komt haar boek uit: AI-Powered Professional

Hieronder volgt een impressie van de avond, met als uitgangspunt wat Fiona vertelde, aangevuld met persoonlijk opvattingen van de schrijver dezes.

Zijn wij allemaal opgegroeid met het idee dat een computer nimmer meer zal kunnen dan wat zijn programmeur er in gestopt heeft, tegenwoordig maken computers vervolgstappen uit zich zelf. Ze gaan dus zelf denken. Dat werd al lang geleden voorspeld, maar mede omdat de hardware (de computer zelf dus) dat allemaal nog niet aan kon, zien we pas nu grote vooruitgang. In de basis is het nog steeds een tamelijk overzichtelijke programmering die aan die ai ten grondslag ligt. Het werkt met algoritmes en met waarschijnlijkheids berekeningen en dan komt er wat uit. En omdat de computer voortdurend gevoed wordt met alles wat er op internet te vinden is, “leert” hij (zij?) steeds bij. Dat gaat met ontzaglijke snelheid en de hoeveelheid beschikbare data, tegenwoordig ook veelal geproduceerd door andere computers die ook weer ergens hun plasje over gedaan hebben, explodeert dan ook.

Naast de software is er ook een explosie van de rekensnelheid die computers hebben. Ook dat gaat razendsnel. En die drie dingen, de exploderende rekensnelheid, de exploderende hoeveelheid data die de ai tot zich neemt en het door razendsnel leren steeds beter kunnen voorspellen van het gewenste resultaat, maakt dat deze ontwikkeling als geheel explodeert.

Fiona liet zien wat nu al mogelijk is. Robots die als een mens praten en handelen met een “echt” mens. Computers die zonder tussenkomst van mensen complete films maken. Je kunt het zo gek niet verzinnen, of het kan al. Wat met ai over een jaar mogelijk is…daar hebben we nu wel een vaag idee van. Hoe het over 10 jaar zal zijn, daar kunnen we alleen maar naar raden.

Het werd ook gevraagd door de zaal, waar dit heen gaat. En Fiona zei dat niemand dat durft te voorspellen en ook niet kán voorspellen. De zaal vroeg of we het nog onder controle hebben en Fiona zei nee. Je kunt “het” niet uitschakelen, ai zit overal. Zet je ergens een computer uit, dan maakt dat niets uit. Er is niet één centrale computer waar de ai op “draait”. Ai draait op alles. Hier past het op te merken dat nogal wat ai van westerse origine is, uit Silicon Valley, maar omdat niet de gehele wereld de aldaar gehanteerde waarden en normen deelt, zijn er elders ook belangrijke ontwikkelaars aan het werk. China natuurlijk en ook in de Verenigde Emiraten zijn ze er druk mee.

Als schrijver dezes het goed begrepen heeft, is het eigenlijk gewoon een kwestie van wat je als resultaat wenst en waar je de ai dus mee gaat voeden. Laat je ’m alle boeken van Amazon tot zich nemen (wat nu gebeurt) of vind je het belangrijker dat elk antwoord moet passen in, bijvoorbeeld, je geloof of je politieke overtuiging. Dan kan je ’m beter wat anders laten lezen (en moet je voorkomen dat-ie over de grens met andere ai gaat meelezen, wat tamelijk moeilijk te voorkomen zal zijn…).

En als de ai naar verwachting volgend jaar het intelligentieniveau van een gemiddeld mens gaat evenaren en daarna razendsnel verder groeit, zo zei Fiona, laat het zich aanzien dat ai al heel spoedig dingen zal kunnen waar wij nu nog geen idee van hebben. Net zoals je huiskat, zo vergeleek Fiona, er niets van begrijpt dat wij bijvoorbeeld een cursus Frans gaan volgen… Dus dat wordt nog wat!

Aan het eind van de geweldig mooie informatieve avond kreeg Fiona onze give away: de uiterst eenvoudige nog geheel analoge miniatuur van onze Noordwijkse vuurtoren met knipperlicht, die sinds we ‘m weg geven, in 2011, nooit meer iets heeft bijgeleerd.

Hier wat huisvlijt van de schrijver, een plaatje gemaakt door ai met (dus) niet bestaande mensen:

Wie het ook eens wil proberen, gaat naar https://www.bing.com/images/create/

en daar dan een opdrachttekst (een prompt) invullen van wat je wil zien…Die ai site is van Microsoft. Je kunt daar dus best inloggen, want ze weten daar toch al alles van je.

Er zijn inmiddels heel veel sites waar je van alles en nog wat met ai kunt maken. Het is erg leuk om een beetje te sparren met je computer. Veel plezier.

Zo lang de ai zich tenminste nog als ons schoothondje laat behandelen, in plaats van andersom…want of ai uiteindelijk een zegen zal blijken te zijn is nog maar helemaal de vraag…nu al moet je je bij elk plaatje/filmpje/tekstje afvragen of het wel “echt” is. En dat is nog maar het begin.

Wordt vervolgd.