8 mei 2924: Club wordt bijgepraat over Galileo

8 mei 2024: Club wordt bijgepraat over Galileo

Javier Benedicto is Director of Navigation van de European Space Agency (ESA) in Noordwijk en hij vertelde de club over de voortgang in het Galileo-project. Dat is oneerbiedig gezegd de Europese versie van het Amerikaanse GPS-systeem.

Uit ons weekbericht:

“Javier is 66 jaar geleden geboren in Spanje en 39 jaar geleden met zijn 2CV in Noordwijk aangekomen, zo zei hij. Daarna heeft hij nog veel gereisd tussen Spanje en Londen, maar hij is altijd weer terug gekomen in Noordwijk.

Javier begint te vertellen dat hij na al die jaren nog elke dag met veel plezier naar zijn werk gaat bij ESA Navigation en Telecommunication. Zijn divisie heeft ongeveer 2 miljard euro per jaar te besteden voor de ontwikkeling van deze technologieën.

Javier legt uit hoe belangrijk ESA is voor onze dagelijkse communicatie. De werking van verschillende satellietsystemen wordt uitgelegd, waaronder GPS (dat is verouderd en in eerste instantie ook ontwikkeld voor militaire doeleinden) en natuurlijk GALILEO, een “nieuw” Europees satellietsysteem. En in het kort het EGNOS systeem dat voornamelijk gebruikt wordt voor de luchtvaart.

Galileo is een van de beste systemen ter wereld met een nauwkeurigheid van 20 centimeter. Zeker ook voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s een uiterst belangrijk onderdeel.

Op dit moment bestaat Galileo uit 30 satellieten, maar het systeem wordt nog uitgebreid naar 40 satellieten. We kregen ook uitleg over het type raketten waarmee ze de ruimte in gestuurd worden.

Javier bracht ons ook op de hoogte van de ontwikkelingen bij zowel Elon Musk met de Starlink Satellieten als bij de plannen van Jeffrey Bezos. Beide kunnen in de toekomst grote spelers worden op het gebied van Low Orbit Satellieten. Er zitten hier veel voordelen maar zeker ook nadelen aan. Deze satellieten “vliegen” relatief laag op ca. 1000 km hoogte (Galileo ca. 20.000km) en brengen veel vervuiling, niet alleen in het zicht maar zeker ook in de hoeveelheid en onoverzichtelijkheid. De wetgeving en regulering hiervoor moet nog goed en verder ontwikkeld worden. Dit is zeer belangrijk, zodat ook het heelal goed en netjes aan de komende generaties kan worden overgedragen.

Het laatste gedeelte van de presentatie was voor velen sciencefiction, maar de

Quantumtechnologie staat voor de deur. Een nieuwe rekenwijze van computers die ontelbaar veel sneller zal zijn. Javier verwacht dat binnen 20 tot 30 jaar deze technologie gebruikt kan worden voor zelfs teleportatie…

ESA is verder ook bezig om de maan in kaart te brengen, zodat we daar ook de tijd kunnen gaan bepalen. Een dag op de maan duurt ongeveer een maand, maar heeft nog geen eigen tijdzone. Dit kan alleen wanneer de maan geografisch in kaart is gebracht en men weet waar men zich bevindt en op welke tijd.

Aan het einde van de presentatie werd vanuit de zaal benadrukt hoe enorm belangrijk ESA is voor Nederland en de omgeving van Noordwijk en Katwijk en dat het van groot belang is om ESA hier te houden.

Er werd ook gevraagd hoe het in deze geopolitiek onrustige tijden staat met de kwetsbaarheid van de satellieten. Javier vertelt dat dit een groot probleem is, maar het is iets dat continu gemonitord wordt. Zeker door het grote netwerk van Galileo met veel satellieten kan er snel geschakeld worden bij problemen.

Aan het einde van de presentatie wordt Javier bedankt en ontvangt hij traditiegetrouw de mooie vuurtoren van onze voorzitter.

Het was een zeer interessante en boeiende presentatie en wederom een gezellige avond.”