sollicitatieproject
Projectgegevens
Datum project 17 april 2014 | Netto resultaat € 0,00 | Jaar van begunstiging 2014 |
Plaats project Lyceum Visser "t Hooft Leidsche Hout, Leiden | Website project www.rotary.nl/leidemam | |
Verantwoordelijke Aart Haitjema | Tijdsinvestering | Personen nodig |
Club Leiden AM | Regio Leiden-Wassenaar | District District 1600 |
Soort project
Rotary Foundation Nee | Soortcode training |
Doel project
Doelcode jeugd | Plaats en land begunstiging Lyceum Visser 't Hooft Leidsche Hout in NETHERLANDS |
MERGEFIELD First Aart MERGEFIELD Last Haitjema
Sollicitatieproject Lyceum Visser ‘t Hooft
RC Leiden AM
3 juni 2014
EVALUATIE: WAT GING GOED
Agnes
De kennisoverdracht en de interactie met de leerlingen. Het is ons gelukt om de aandacht van de leerlingen te trekken en vast te houden. Ook is het ons gelukt om het belang van een goede voorbereiding op een sollicitatie over te brengen. En we hebben alle brieven kunnen bespreken. Ze gaven na afloop zowaar aan iets te hebben opgestoken! "Echt waar joh, ik heb echt iets geleerd vandaag!" In de gang op weg naar het toilet hoorde ik een paar meiden zeggen: we hadden haar! Dag mevrouw, zoekt u het toilet? Dat is daar! ! Toen ik op mijn fiets stapte werd ik door de 2 grootste praatjes makers uitgezwaaid: Dag mevrouw! En bedankt he! ......Ja jongens, graag gedaan! < Dat was leuk wegfietsen!>
Wat ook super ging was de samenwerking met Marjolein. We voelden elkaar feilloos aan en waren in staat om soepel onderling te schakelen.
Marjolein
Ondanks dat wij een grote groep hadden (9 leerlingen) met een aantal vrij drukke leerlingen, is iedereen toch aardig "bij de les gebleven". Omdat er meteen grote weerstand was tegen het voeren van een sollicitatiegesprek ten overstaan van de hele groep, hebben we besloten de brieven uitgebreid per persoon te behandelen en naar aanleiding daarvan een vraag aan de leerling te stellen. Zo kon op een relatief veilige manier toch geoefend worden met het beantwoorden van vragen. Ook hebben we n.a.v. de brieven tips gegeven over de brief zelf (doel is uitgenodigd te worden voor een gesprek) en aangegeven wat voor vragen je kunt verwachten en hoe je je daar op kunt voorbereiden.
Ik vond het leuk te zien dat de leerlingen door de behandeling per brief, de brieven steeds beter zelf konden corrigeren: ze pikten dus goed op wat juist wel en wat minder goed is om in een brief te zetten. De leerlingen gaven elkaar ook goed feedback op de brieven door bijvoorbeeld aan te geven waarom ze iemand nu juist wel of juist niet zouden uitnodigen voor een gesprek. M.b.t de taalkundige en lay-out aspecten was de feedback soms wat hard en moesten we wel eens aandacht vragen voor wat er wel goed was in de brief. Daar werd dan gelukkig goed op gereageerd, zodat de betreffende leerling ook nog wat positiefs te horen kreeg.
Agnes kon haar ervaring met sollicitanten goed delen met de groep. Zo was (in het kader van :"je plek kennen") het voorbeeld van een sollicitant die zich wel erg vrij opstelde door Agnes een kopje thee aan te bieden zeer aansprekend.
Erg leuk dat iemand terug kwam om een hand te geven om ons te bedanken en dat de laatste leerlingen in de klas dat toen ook deden.
Jan M
Ik vond de voorbereiding van de school maar ook van jou voortreffelijk. (Wel
iets aan de te late kant)
Goede ruimtes met voldoende gelegenheid om zelf te kiezen voor indeling van
het meubilair. Wij kozen voor een V opstelling. Waardoor de leerlingen goed
zicht hadden op ons en op elkaar. Samen met Rita konden wij een gevarieerd
zicht op de werkelijkheid geven.
Mijn inschatting was dat de leerlingen zich gewillig zouden opstellen. Maar
de belangstelling was optimaal en mede door de voorbereiding van de leraren
hadden ze een redelijk beeld van wat ze konden verwachten.
Tot slot hebben wij wat individuele aanwijzingen gegeven die vooral
betrekking hadden op persoonlijke presentatie. Ik kreeg de indruk dat ook
dat zeer op prijs werd gesteld.
Gevoelsmatig denk ik dat het voor herhaling vatbaar is.
Evert
- voorbereiding plan school en Vz Jeugdcie prima
- briefing Rotary deelnemers vooraf duidelijke toegevoegde waarde
- feitelijke voorbereiding school (juiste brieven in juiste lokaal,
voldoende
exemplaren voor de kinderen) moet scherper (eerder afgerond zijn en niet
tijdens binnenkomst van leerlingen gebeuren.)
- leerlingen hebben een redelijk beeld van wat ze mogen verwachten
- omwisseling programma onderdelen was van toegevoegde waarde
- binnenkomst geïnteresseerde leraren tijdens sollicitatiegesprekken zelf
werkte verstorend op[ kinderen. Tijdens plenaire discussie geen probleem.
- leslokaal accommodatie goed
- |
groot enthousiasme bij mij |
Monigue
Leerlingen waren voorbereid, hadden de brief gemaakt. Aantal kinderen per groep was prima, daardoor kon je iedereen er bij houden. Voldoende tijd.
Rita
Wij maakten een opstelling waarbij Jan en ik "officieel" op enige afstand
zaten van de groep van 5 in een V voor ons.
Gaf lucht en overzicht voor alle partijen.
De mix van strengheid, inspiratie en stimulans werkte prima.
De ervaring van Jan als ondernemer (v/h parfumerie, drogisterij)
combineerde heel mooi met mijn inzichten.
Wij stelden ons voor en nodigden uit om te solliciteren maar legde daar
niet te veel druk op.
Vooraf hadden we al min of meer onze kandidaat,een jongen, gekozen, dus
gaven we die maar als eerste de beurt.
Omdat er 4 jongens waren en 1 meisje, werd zij vervolgens aangesproken.
Daarna kwamen beurtelings alle andere brieven aan bod.
Jan's confrontaties over houding, aankleding, aanpassingsvermogen en taal
in de brieven gaven mij weer ruimte om te verdiepen, te stimuleren.
Rondvraag op het eind aan ieder individueel: Wat moet jij vooral niet doen
Harriette
De organisatie. Goed voorwerk van Aart. Goede ontvangst op school.Wij hadden een leuke groep leerlingen ( als ik de anderen beluister hadden wij niet te klagen)
Volgens mij hadden jij en ik goede afspraken mbt het leiden van de groep. Van tevoren kernvragen afgesproken en wie welke leerling zou interviewen
EVALUATIE: WAT KAN BETER
Agnes
De voorbereiding van de leerlingen op wat komen ging. "Ik weet echt niet wat we gaan doen". "Wat verwacht u van ons?" Niet van iedereen waren brieven beschikbaar en er waren te weinig exemplaren. Misschien ook een iets kleinere groep? Toen ze opstonden dacht ik: oh, ik had nog iets over hun kleding tijdens een sollicitatiegesprek willen zeggen.
Marjolein
De verdeling in groepen: wij hadden een wel erg grote groep.
Wij hadden ook 3 leerlingen die niet op ons lijstje stonden, waarvan 2 leerlingen helemaal geen brief hadden ingeleverd en 1 leerling wiens brief zoek was en pas op het laatste moment tevoorschijn kwam.
De leerlingen hadden de brieven van elkaar niet gelezen en moesten die tijdens de bijeenkomst lezen, terwijl er niet genoeg setjes voor iedereen waren: men moest dus bij elkaar kijken, hetgeen de concentratie niet bevorderde.
Door de sterke weerstand tegen het oefenen van een gesprek kregen wij de indruk dat deze leerlingen daar niet op waren voorbereid. Zij gaven ook aan dat zij eigenlijk niet wisten waar dit blokuur over zou gaan. Misschien kan het oefenaspect wat meer benadrukt worden, hoewel ik mij realiseer dat deze houding ook voorgewend kan zijn.
Jan M
Wat beter kan is wat aandacht geven aan het financiële deel.
De beloning. Salaris - vakantiegeld - hoe om te gaan met fooien - misschien
loonbelasting terugvragen, enzovoort.
Monique
Misschien is het leuk om volgende keer door ons zelf een advertentie (of een paar) op te laten stellen, dan wordt het nog echter. Zeker als we ook in de advertentie een website vermelden om te kijken of ze daar naar gekeken hebben voordat de brief geschreven wordt en of ze er in het gesprek op terug komen. Moet ook wel in het programma van de docenten passen. Verder heb ik niet zoveel op- of aanmerkingen, het ging goed, ook met deze advertenties.
Harriette
Misschien goed van tevoren als groep een vooraf bespreking te hebben, in aansluiting aan het ontbijt of voorafgaand aan het diner. Er was toch teveel last minute werk.
Sommigen van ons hadden de stukken niet of niet compleet, dan wel niet gelezen
Betere afspraak met de school. Dhr. Stedehouwer en collegae hebben de leerlingen niet goed voorbereid.
Wij gingen heel serieus aan de slag en dat was min of meer een shock voor de leerlingen die het meer als een uurtje les, spielerei zagen. Ze waren ook verbaasd dat het 2 uur duurde.
Inhoud brieven moet anders, alleen naar waarheid . Goed Nederlands woord gebruik.