De Lichtweek Wedde in successie

Maandagavond 6 september 2010 organiseerde de Rotaryclub Pekela wederom een uitstapje voor de bewoners van het verzorgingscentrum “de Blanckenbörg” uit Blijham naar de Lichtweek in Wedde. Vanwege het grote succes van dit uitstapje in 2009 werd besloten om het ook dit jaar weer aan te bieden. Gezien het overweldigend aantal aanmeldingen was dit wederom een schot in de roos. De 100 deelnemers (bewoners en begeleiders) werden in de bekende gele bussen (Pieter Dekker Rondvaarten) en vier rolstoelbusjes van De Grooth Vervoer naar Wedde gebracht. Net als in de vorige editie was er op een prominente plaats langs de route een plaats gereserveerd voor de bussen zodat de bewoners van “de Blanckenbörg” 1e rang konden genieten van de optocht.

Na de (zeer gewaardeerde) traktatie op het befaamde “Wedder klokje” en een hartelijk welkom door de burgemeester, die in de bussen iedereen even persoonlijk kwam begroeten, kon de optocht beginnen. Dat dit jaar de Lichtweek in het teken van “Ol Graitje” (de vroegere tramverbinding tussen TerApel en Winschoten) stond, hadden we al gezien bij de binnenkomst in het dorp. Naast diverse nagebootste haltes was er midden in het dorp zelfs een heus station gebouwd.

De rolstoelers werden door de begeleiders rondgereden en gingen op de koffie bij één van de begeleiders die in Wedde woont en konden daar vanaf het terras de optocht aanschouwen. Naast allerlei bekende (en onbekende) uitdossingen was ook RTV Noord van de partij met een praalwagen. Hierdoor hebben we zelfs de lokale zender gehaald!

Na de optocht was het zoals gebruikelijk even wachten tot het een beetje donker zou worden. Om de pijn van het wachten wat te verzachten werden de inzittenden getrakteerd op een krentenbol en een ijsje. Toen het donker genoeg was, werd de rondrit langs de versierde en verlichtte tuinen gemaakt. Naast de standaard versieringen werd het thema “Ol Graitje” meermalen uitgebeeld maar kwam m.n. “het peert van Ome Loeks” veelvuldig in beeld. Dit leidde tot het aanheffen van het bekende lied in vrijwel alle bussen en busjes.

Zoals altijd komt er aan goede en mooie dingen een eind en arriveerden de bezoekers rond half tien moe maar voldaan weer op het eindstation “de Blanckenbörg”.