Debatavond Lees- en taalvaardigheid

Rotary Purmerend-Waterland heeft in het najaar 2023 het Letter Festival georganiseerd. Een actie die bedoeld is om aandacht te (blijven) schenken aan laaggeletterdheid en verbeteren  van taalvaardigheid. Een groot maatschappelijk probleem waar velen zich zorgen over maken, en waar veel organisaties (scholen en anderen) activiteiten ontplooien om hier iets aan te doen. Hulde daarvoor.

Rotary Purmerend-Waterland heeft het geprobeerd concreet te maken door kinderen die meedoen met de VoorleesExpress als resultaat van het Letter Festival allemaal een boek te laten uitzoeken in de boekhandel. Vaak begint de liefde voor lezen bij het hebben van een eigen, zelfgekozen, boek. Er waren hartverwarmende reacties op deze actie, en dat is mooi, maar het streven van Rotary Purmerend-Waterland is om het Letter Festival een zekere mate van continuïteit te laten hebben. Lees- en taalvaardigheid hebben constante aandacht nodig.

Een tweede Letter Festival staat dan ook op de planning: najaar 2024!

In aanloop daar naar toe organiseert Rotary Purmerend-Waterland op 12 juni een debatavond over dit onderwerp met experts uit het veld, met ervaringsdeskundigen en met een kinderboekenschrijfster.

Wie kunt u verwachten:

Karin Giphart, kinderboekenschrijfster:  Met humor en muziek weet ze actuele maatschappelijke kwesties aan te kaarten, voor jong en oud.

Jennifer de Boer, Stichting Lezen en Schrijven: Je bent als volwassene laaggeletterd, als je moeite hebt met lezen, schrijven en/of rekenen.  In Purmerend en omgeving is dit ca 10% van de inwoners.

Moniek Lucassen van NL Plein van de Bibliotheek Waterland, met twee ervaringsdeskundigen:

Ria Trompert en Sahdna Rampal

Een vertegenwoordiger van de Gemeente Purmerend.

Alles onder leiding van Edward van der Zwaag, hij leidt geregeld symposia en conferenties en  is o.a. auteur van een methode Nederlandse taal.

Graag zien wij u dan weer bij Rotary Purmerend-Waterland!

Datum: 12 juni 2024

Locatie: Spijkerman Eten en Drinken