bezoek-aan-duisburg-met-partner-rotaryclub-kleve-aan-duisburg.docx

Bezoek aan Duisburg met partner Rotaryclub Kleve aan Duisburg

Na drie jaar coronaperikelen konden we eindelijk op zaterdag 14 mei onze partnerclub uit Kleve weer ontmoeten. Op het programma stond een door Kleve georganiseerd bezoek aan Duisburg in het Ruhrgebied. Geïnteresseerden uit onze club waren van harte welkom. Met 11 leden en partners waren we al vroeg aanwezig in Duisburg, waar de focus vooral lag op het oude havengebied dat de afgelopen 20 jaar geheel op de schop is gegaan. Het gerenommeerde architectenbureau Norman Foster uit het VK adviseerde daarover.

Oude graanpakhuizen (Getreide Speicher, even het Duits ophalen) zijn zoveel mogelijk behouden gebleven, maar hebben nieuwe functies gekregen als kantoor, tentoonstellingsruimte, restaurant of woning. Vrijgekomen ruimte is opnieuw ingericht als recreatieruimte met veel groen. Met het mooie weer afgelopen zaterdag konden we meteen zien dat flink gebruik ervan werd gemaakt.

Op ons programma stond een stadswandeling met gids door het gebied, een rondvaart door de haven, bezoek aan het moderne-kunst museum Küppersmühle. Laatstgenoemd museum maakt uitstekend gebruik van de grote ruimten uit een oud graanpakhuis. Moderne kunst heeft veel ruimte nodig! De oude tientallen meters hoge graansilo’s zijn opgenomen in het nieuwe gebouw, hetgeen een mooi contrast geeft.

Zoals het hoort bij de Rotary werd het inhoudelijke programma onderbroken door momenten van gemütlichkeit met een drankje en een hapje. Onze vooroordelen over het Ruhrgebied waren geheel verdwenen na afloop. Geen grauwe gebouwen, geen vervuilde lucht, geen files en drukte, maar een opgeknapte oud gebied, met aantrekkelijke nieuwe functies. De vooroordelen over Duitsers waren al jaren eerder verdwenen bij eerdere ontmoetingen met de Klevenaren!