Op de fiets van Voorschoten naar Berlijn

De drie fietsers Albert, Leo en Edwin

Op de fiets van Voorschoten naar Berlijn

Het mooiste fietsavontuur van het jaar. Dat is The Ride on Education, een sponsorfietstocht van een plaats vlakbij naar een plaats ver weg – of omgekeerd. In 2023 voert de tocht van Voorschoten via Enschede naar Berlijn. Drie leden van onze Rotaryclub doen mee voor Stichting Naar School in Haïti. Fietsend dragen ze bij aan de totale opbrengst van 18 duizend euro.

Al elf jaar lang weet de organisatie van The Ride on Education bijzondere fietsroutes uit te stippelen. Zo voert de allereerste editie de sportievelingen van de Drentse Hooglanden naar de Schotse Hooglanden, gaat de zevende editie van Eindhoven naar Parijs en staat tijdens de coronacrisis een rondje Nederland op het programma. Wel steeds met hetzelfde doel: geld bijeenbrengen voor ondersteuning van onderwijsprojecten in ontwikkelingslanden.

Acht etappes van 55 tot 105 km per dag

De editie van 2023 start op 22 juli in Enschede en voert over een route van 600 km naar Berlijn. Maar onze geroutineerde leden Albert, Leo en Edwin plakken er nog eens 200 km aan vast en beginnen in Voorschoten. In Enschede sluiten ze aan bij de grotere groep fietsers. Vanaf daar staan acht etappes op het programma, door steden en bossen, langs kastelen en rivieren. De langste etappe is 105 km, de kortste 55 km.

Koek-en-zopiestops

Albert neemt voor de derde keer deel en weet dus waarover hij praat: “Deze fietstocht is als een verzorgde vakantie. Campingplaatsen voor je tentje zijn geregeld, met koek-en-zopiestops onderweg. Het enige wat je moet doen is trappen in je eigen tempo naar de volgende pleisterplaats verderop. Elke afgelegde kilometer betekent door eigen sponsorwerving een bijdrage aan kinderen voor wie onderwijs niet vanzelfsprekend is.”

18 duizend euro

De sponsorbedragen die Albert, Leo en Edwin bij familie en bekenden weten los te krijgen gaan naar de Ecole Soleil de Hollande van Stichting Naar School in Haïti. Voor dat doel steken we al langer de handen uit de mouwen, zoals met een Murder Mystery Dinner, een kerstactie, online veilingen en de fietstochten van de afgelopen twee jaar. Ditmaal fietst de groep 18 duizend euro bij elkaar, deels bestemd voor Stichting Naar School in Haïti.