Op de fiets van Basiliek naar Bazel

Albert Edwin en Leo in Bazel

Op de fiets van Basiliek naar Bazel

Het mooiste fietsavontuur van het jaar. Dat is The Ride on Education, een sponsorfietstocht van een plaats vlakbij naar een plaats ver weg – of omgekeerd. In 2024 voerde de tocht van de Onze Lieve Vrouwe Basiliek in Maastricht naar de Munsterkerk in Bazel. Drie leden van onze Rotaryclub reden mee voor Stichting Naar School in Haïti.

Al twaalf jaar lang weet de organisatie van The Ride on Education bijzondere fietsroutes uit te stippelen. Het begon met een wild idee: van de Drentse Hooglanden naar de Schotse Hooglanden. Inmiddels is de twaalfde editie verreden, van Maastricht naar Bazel door vijf Europese landen. Wel steeds met hetzelfde doel: geld bijeenbrengen voor ondersteuning van onderwijsprojecten in ontwikkelingslanden.

Acht etappes voor 750 km en 5000 hoogtemeters

De tocht startte op 20 juli 2024. Onze drie deelnemers werden uitgezwaaid door de inkomend voorzitter Hennie. De route voerde langs steile klimmetjes in Limburg, langs de Vennbahn en de Our door België, Duitsland en Luxemburg, om vervolgens via de Franse Lotharingen en de Elzas in Zwitserland te eindigen. Het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt van de toch was de Col de Donon in de Vogezen. Voor Albert en Leo was dit nog niet genoeg. Zij fietsten allereerst van Voorschoten naar Maastricht, en Bazel was voor hen slechts een korte tussenstop. Leo vervolgde zijn tocht nog naar Bern en Albert was pas in Parijs tevreden.

Stichting Naar School in Haïti

De sponsorbedragen die Albert, Leo en Edwin bij familie en bekenden weten los te krijgen gaan naar de Ecole Soleil de Hollande van Stichting Naar School in Haïti. Voor dat doel steken we al enige jaren de handen uit de mouwen, zoals met een Murder Mystery Dinner, een kerstactie, online veilingen en de fietstocht van vorig jaren. Dit jaar was een recordjaar in aantal deelnemers en het bijeengebrachte bedrag. De groep heeft €24.000 bijelkaar getrapt voor Stichting Naar School in Haïti.

Normandië

De plannen voor volgend jaar zijn al in ontwikkeling. Uit een aantal opties is per meerderheid van stemmen onder de deelnemers gekozen voor Normandië. Overweeg je om mee te fietsen, neem dan gerust contact met ons op. We vertellen er graag meer over.