Huishoudelijk Reglement
Huishoudelijk Reglement van de Rotaryclub Wijk bij Duurstede,
hierna aan te duiden als “de club” ,
welke club als formele vereniging werd opgericht op 6 maart 2000,
maar waarvan de charterdatum is: 4 december 1979
Concept versie zoals ter stemming wordt voorgelegd tijdens de clubbijeenkomst van 27 juni 2023, na eerder te zijn voorgelegd en besproken tijdens de clubbijeenkomst van 11 april 2023
Artikel 1
Definities
In dit reglement wordt verstaan onder:
1. Bestuur: het bestuur van de club;
2. Bestuurder: een bestuurder, lid van het bestuur van de club;
3. Lid: een lid, niet zijnde een erelid, van de club;
4. |
Quorum: het aantal leden dat tenminste aanwezig moet zijn voor een geldige |
5. RI: Rotary International, wereldorganisatie van serviceclubs;
6. Jaar: de twaalfmaands periode, te beginnen op één juli.
Artikel 2
Het bestuur
De club wordt bestuurd door een bestuur waarvan in elk geval de voorzitter, de vorige voorzitter, de inkomend voorzitter, de secretaris en de penningmeester deel uitmaken.
Artikel 3
Verkiezing van bestuurders en bestuurstermijn
1. |
Met uitzondering van de voorzitter worden de bestuurders verkozen door de leden van de club |
tijdens een buitengewone clubbijeenkomst (jaarvergadering), als bedoeld in artikel 7 lid 2 van de statuten en treden zij in functie op 1 juli, onmiddellijk volgend op hun verkiezing. De voorzitter wordt verkozen tijdens een buitengewone clubbijeenkomst, als bedoeld in artikel 7 lid 2 van de statuten, die wordt gehouden in de negentiende maand voor de dag, waarop hij als voorzitter in functie treedt.
2. |
Het bestuur maakt de namen van de kandidaten voor de verschillende bestuursfuncties bekend tijdens een clubbijeenkomst, die niet later wordt gehouden dan een maand voor de dag van de clubbijeenkomst, waarin de verkiezing aan de orde is. Vanaf die bekendmaking hebben de leden van de club gedurende veertien dagen het recht tegenkandidaten te stellen; de namen van de tegenkandidaten dienen schriftelijk bij de secretaris te worden ingediend. |
3. |
Bij een tussentijds ontstane vacature in het bestuur wordt zo spoedig mogelijk tijdens een clubbijeenkomst voorzien. Het bepaalde in lid 2 is alsdan van overeenkomstige toepassing. |
4. |
In geval van een vacature van een reeds gekozen, doch nog niet in functie getreden bestuurder vindt het bepaalde in lid 3 overeenkomstige toepassing. |
5. |
De leden van de club worden ten minste vijf dagen tevoren van het houden van een clubbijeenkomst, als hiervoor in dit artikel bedoeld, in kennis gesteld. Hetzelfde geldt voor een clubbijeenkomst, waarin een voorstel tot ontslag van een bestuurder aan de orde is. |
6. Met uitzondering van de voorzitter en de oud-voorzitter worden de bestuursleden gekozen voor een periode van twee (2) jaar en zijn zij ten hoogste drie (3) maal herkiesbaar voor telkens een periode van één (1) jaar, zodat zij maximaal zitting kunnen hebben voor een aaneengesloten periode van vijf (5) jaar.
Onder een jaar wordt ten deze verstaan de periode tussen twee opeenvolgende jaarvergaderingen.
De bestuurders treden (behalve de voorzitter en de oud-voorzitter) af volgens een door het bestuur op te maken rooster; een volgens het rooster aftredende bestuurder is onmiddellijk herbenoembaar . Het rooster van aftreden dient zodanig te worden opgesteld, dat de penningmeester en secretaris niet tegelijkertijd aftreden, maar (bijvoorbeeld) om en om, danwel de één in de oneven jaren en de ander in de even jaren. Het in een tussentijdse vacature benoemde bestuurslid neemt op het rooster van aftreden de plaats in van degene in wiens vacature hij werd benoemd.
Artikel 4
Taak van de bestuurder
1. |
Voorzitter |
2. |
Inkomend voorzitter |
3. |
Oud-voorzitter |
4. |
Secretaris |
5. |
Penningmeester |
6. |
Lid |
Artikel 5
Clubbijeenkomsten. Vergaderingen.
1. |
Jaarvergadering |
2. |
De clubbijeenkomsten worden gehouden op dinsdag te 18.30 uur. Indien dag of uur van een bijeenkomst wordt gewijzigd of een bijeenkomst vervalt, wordt dit tijdig aan de leden bekend gemaakt. |
3. |
De bestuursvergaderingen worden tenminste éénmaal per kwartaal gehouden. Indien de voorzitter of twee andere bestuurders dat gewenst acht(en), worden tussentijdse vergaderingen gehouden, mits deze tijdig door of namens de voorzitter worden bijeengeroepen. |
4. |
Voor zover bij de statuten of dit huishoudelijk reglement niet anders is bepaald, worden door de leden van de club, door het bestuur en door commissies de door hen/hem te nemen besluiten tijdens een clubbijeenkomst en jaarvergadering respectievelijk vergadering van het bestuur of de desbetreffende commissie met gewone meerderheid van de stemmen van de aanwezigen genomen. Wanneer de stemmen staken, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. |
5. |
De meerderheid van de leden van het bestuur of een commissie vormt het quorum, vereist voor de geldigheid van in een vergadering van het bestuur of een commissie te nemen besluiten. Het quorum voor besluiten van de club bedraagt tenminste één derde (1/3) van het aantal clubleden, behoudens voor zover anders is bepaald in dit reglement en in de artikelen 11 lid 5 onder d en 12 lid 1 van de statuten. |
6. |
Het bestuur bepaalt de vorm en inhoud van clubbijeenkomsten. |
Artikel 6
Contributie
Leden zijn gehouden tot het betalen van een jaarlijkse bijdrage (contributie), waarvan de hoogte in de jaarvergadering zal worden vastgesteld, op de wijze als omschreven in artikel 11 lid 4 van dit reglement. De leden kunnen daartoe in categorieën worden ingedeeld die een verschillende bijdrage betalen.
Het bestuur is bevoegd in bijzondere gevallen gehele of gedeeltelijke ontheffing van de verplichting tot het betalen van contributie te verlenen.
Betaling geschiedt op de door de penningmeester aan te geven wijze, met inachtneming van de, in artikel 11 lid 5 van dit reglement bedoelde, door het bestuur vastgestelde termijnen.
De contributie omvat de afdracht aan RI en aan het district (inclusief het abonnement op de Rotarian), de kosten van het clublidmaatschap en eventuele andere kosten.
Artikel 7
Wijze van stemmen
1. |
Stemmingen tijdens clubbijeenkomsten of vergaderingen geschieden mondeling. |
Over personen wordt echter schriftelijk gestemd, indien de meerderheid der aanwezigen dit verlangt of -zo het een clubbijeenkomst betreft- het bestuur daartoe besluit.
2. Ieder lid heeft één stem. Ereleden en geschorste leden hebben geen stemrecht. Ieder stemgerechtigd lid kan aan een andere stemgerechtigde schriftelijk volmacht verlenen tot het uitbrengen van zijn stem. Een stemgerechtigde kan voor ten hoogste twee personen als gevolmachtigde optreden. Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden als niet uitgebracht aangemerkt.
3. Indien het bestuur bij de oproeping tot de clubbijeenkomst of vergadering de mogelijkheid daartoe heeft geopend, zijn de leden bevoegd hun stemrecht door middel van een elektronisch communicatiemiddel uit te oefenen, mits (i) de voorwaarden te stellen aan het gebruik van het communicatiemiddel zoals de verbinding, de beveiliging en dergelijke bij de oproeping worden bekendgemaakt, (ii) het lid kan worden geïdentificeerd, (iii) het lid rechtstreeks kan kennisnemen van de verhandelingen op de vergadering, en (iv) indien deze mogelijkheid daartoe is geopend, het lid kan deelnemen aan de beraadslagingen.
4. Indien het bestuur de mogelijkheid daartoe schriftelijk heeft geopend, kunnen stemmen voorafgaand aan de clubbijeenkomst of vergadering via een elektronisch communicatiemiddel worden uitgebracht, doch niet eerder dan de dertigste dag voor die van de vergadering, op een speciaal daartoe aangewezen e-mailadres.
Deze stemmen worden gelijkgesteld met stemmen die in de bijeenkomst of vergadering worden uitgebracht.
5. Het door de voorzitter ter bijeenkomst of vergadering uitgesproken oordeel omtrent de uitslag van een stemming, is beslissend.
Het zelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit, voorzover werd gestemd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel.
Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van het oordeel van de voorzitter de juistheid daarvan betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats, indien de meerderheid van de aanwezige leden of, indien de oorspronkelijke stemming niet hoofdelijk of schriftelijk geschiedde, een stemgerechtigde aanwezige dit verlangt.
Door deze nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming.
Artikel 8
Commissaris van orde
De leden van de club benoemen een commissaris van orde, indien het bestuur besluit dat er een dergelijke functionaris zal zijn. De commissaris van orde maakt geen deel uit van het bestuur. Hij wordt benoemd met overeenkomstige toepassing van het bepaalde in artikel 3. De commissaris van orde vervult de taken, welke deze functie gewoonlijk met zich meebrengt en verder die, welke hem door de voorzitter of het bestuur worden opgedragen, in het bijzonder de voorbereiding en de zorg rondom een goed verloop van de bijeenkomsten van de club, het ontvangen van gasten en het bewaren van clubparafernalia.
Artikel 9
Commissies
1. |
Er zijn vaste commissies voor: |
- |
PR-commissie; |
- Rotary Foundation en
- Service Projecten (Community Service)
Het bestuur of de voorzitter kan zo nodig andere commissies instellen.
De voorzitters van deze commissies worden verkozen op de wijze, als in de statuten en dit huishoudelijk reglement ten aanzien van de bestuurders is bepaald. Ditzelfde geldt voor de verkiezing en benoeming van de webmaster en archivaris.
2. |
Het bestuur benoemt de overige leden van de commissies, in overleg met de voorzitter van de desbetreffende commissie. |
3. |
Indien het bestuur of de voorzitter van een der commissies, in lid 2 bedoeld, dat nodig oordeelt, kunnen een of meer subcommissieleden worden ingesteld, waarvan de leden door het bestuur in overleg met de voorzitter van de desbetreffende vaste commissie worden benoemd. |
4. |
De voorzitter van de commissie clubzaken heeft de volgende aandachtsgebieden. Het bestuur kan in overleg met deze functionaris een commissaris of (sub)commissie voor elk van deze aandachtsgebieden noemen: |
5. |
In overleg met het bestuur en de voorzitter van de commissie voor clubzaken kan een commissaris, als bedoeld in lid 4, voor zoveel nodig een of meer leden aanwijzen om hem als leden van de desbetreffende commissie bij te staan, onverminderd het bepaalde in lid 7. |
6. |
Ter bevordering van de continuïteit kunnen voorzitters of leden van een commissie voor een periode van langer dan een jaar worden benoemd en zal bij voorkeur een lid van de desbetreffende commissie als opvolgend commissaris worden benoemd. |
7. |
De ledenuitbreidingscommissie bestaat uit ten minste twee leden, het lidmaatschap van de voorzitter van het bestuur ingevolge lid 9 niet meegerekend. De leden van de commissaris worden benoemd voor een zittingsduur van drie jaar. |
8. |
De functie van voorzitter van de commissie van clubzaken wordt vervuld door de inkomend voorzitter. Hij is verantwoordelijk voor al hetgeen betrekking heeft op clubzaken (club service), ziet toe op alle commissies, welke tot bevordering van bepaalde onderdelen van clubzaken zijn ingesteld, en coördineert de werkzaamheden van die commissies. |
9. |
De voorzitter van het bestuur is uit hoofde van zijn functie van voorzitter lid van alle commissies en heeft alle rechten, aan dat lidmaatschap verbonden. |
10. |
Elke commissie voert de taak uit, welke haar bij dit huishoudelijk reglement is toegewezen, en verder hetgeen haar wordt opgedragen door het bestuur of de voorzitter van het bestuur. Behoudens speciale machtiging van het bestuur voeren de commissies geen plannen uit, voordat ter zake aan het bestuur rapport is uitgebracht en dat rapport door het bestuur is goedgekeurd. |
Artikel 10
Taken van de (eventuele) commissies
1. |
Commissie voor Serviceprojecten (Community Service) |
2. |
Commissie internationale zaken (International Service) |
3. |
Commissie voor beroepsethiek (Vocational Service) |
4. |
Opkomstcommissie (Attendance) |
5. |
Commissie voor onderling verkeer (Fellowship) |
6. |
Ledenuitbreidingscommissie (hierna te noemen LUC) |
7. |
Progammacommissie |
8. |
Voorlichtings- en PR commissie |
a. |
Toekomstige leden van de club voor te lichten over de rechten en plichten, verbonden aan het lidmaatschap van een Rotaryclub; |
b. |
De leden en in het bijzonder de nieuwe leden een juist begrip bij te brengen van de rechten en plichten van de leden; |
c. |
De leden voor te lichten over de geschiedenis, het doel en de werkzaamheden van Rotary; |
d. |
De leden voor te lichten over de wijze, waarop Rotary International wordt bestuurd en de ontwikkelingen dienaangaande. |
e. de website van de club actueel te houden.
9. |
Commissie jeugdzaken (Youth Service) |
10. Webmaster
Deze functionaris ontwerpt en brengt plannen ten uitvoer, onder meer van de public relationscommissie, ten behoeve van een adequaat informatiesysteem via internet.
11. Archivaris
Deze functionaris bewaart de Rotary bescheiden.
12. Fondsenwerving
Deze commissie zoekt gericht doelen en doet voorstellen met betrekking tot het verwerven van gelden daarvoor en verzorgt de coördinatie daartussen.
Artikel 11
Financiën
1. Aan het begin van ieder clubjaar (lopende van 1 juli tot en met 30 juni) stelt het bestuur een begroting op van de vermoedelijke inkomsten en uitgaven gedurende dat jaar. Die begroting behoeft de goedkeuring van de leden van de club. De leden van de club worden ten minste dertig (30) dagen tevoren van het houden van een clubbijeenkomst, waarin de begroting of een wijziging daarvan aan de orde is, in kennis gesteld.
2. |
Tijdens een clubbijeenkomst, welke in de maand september wordt gehouden, brengt het bestuur een jaarverslag uit over de gang van zaken in de club en over het gevoerde beleid, gedurende het afgelopen clubjaar. |
3. |
De penningmeester stort alle gelden van de club op de door het bestuur aan te wijzen rekeningen. |
4. |
De contributie en het entreegeld worden jaarlijks op voorstel van het bestuur door de ledenvergadering vastgesteld op de clubbijeenkomst als bedoeld in lid 2 van dit artikel. Het clubjaar is met het oog op het innen van de contributie verdeeld in twee halfjaarlijkse termijnen, lopende van 1 juli tot en met 31 december en van 1 januari tot en met 30 juni. Betaling van de ‘bijdrage per lid’ aan Rotary International geschiedt jaarlijks op de eerste juli en de eerste januari. Voor de berekening van het totaal van die bijdrage is het aantal leden op die data bepalend. |
5. |
Het bestuur stelt de termijnen vast, waarbinnen de leden aan hun financiële verplichtingen dienen te voldoen. |
Artikel 12
Wijze van verkiezing van leden
1. |
De Ledenuitbreidingscommissie (LUC) maakt jaarlijks een lijst op met vervulde en niet vervulde classificaties en verstrekt die aan het bestuur dat vervolgens de leden informeert en uitnodigt om voor de vervulling ervan kandidaat-leden voor te stellen. |
2. |
Elk lid kan een nieuw lid voordragen. Bij voorkeur past het kandidaat-lid in een nog niet vervulde classificatie. Het voorstel wordt schriftelijk ingediend bij de secretaris van het bestuur en dient te vermelden: |
3. |
a. Het bestuur schakelt vervolgens de LUC in die de geschiktheid van de kandidaat voor het lidmaatschap zal beoordelen alsmede de vraag of deze voldoet aan de vereisten die de Statuten aan het lidmaatschap stelt. Binnen 30 dagen zal het LUC het bestuur adviseren. |
b. |
De LUC is bevoegd ook op eigen initiatief, derhalve zonder een daartoe strekkend verzoek van de secretaris van het bestuur en zonder voordracht van een lid, de geschiktheid van een kandidaat voor het lidmaatschap te beoordelen en hierover het bestuur een advies uit te brengen. |
4. |
Het bestuur zal, indien een kandidaat door de LUC verkiesbaar word geacht, een gesprek met betrokkene aangaan en deze als kandidaat-lid aan de leden presenteren indien is gebleken dat het lidmaatschap van de club wordt geambieerd. |
5. |
a. Gedurende een periode van 10 dagen, nadat de kandidatuur van betrokkene schriftelijk aan de leden bekend is gemaakt, kunnen de leden bezwaar aantekenen bij het bestuur. Deze bezwaren worden schriftelijk ingediend en dienen met |
b. Het bestuur zal de bezwaren vertrouwelijk behandelen en tijdens de eerstvolgende bestuursvergadering op kwaliteit van argumenten wegen en beoordelen. Het bestuur is gerechtigd de kandidatuur te handhaven, ondanks het bestaan van bezwaren bij één of meerdere leden.
6. |
a. De secretaris informeert vervolgens het lid dat de kandidaat heeft voorgesteld alsmede de LUC. |
b. Bij zowel acceptatie als bij afwijzing wordt het kandidaat-lid binnen 30 dagen na de schriftelijke presentatie als bedoeld in lid 5 onder a door de secretaris op de
hoogte gesteld.
c. Indien de verkiezing een feit is en het kandidaat-lid bereid is tot de club toe te
treden, worden met betrokkene verdere afspraken gemaakt, waaronder het
doorlopen van een introductieprogramma.
7. |
Het is gebruikelijk het kandidaat-lid de gelegenheid te bieden driemaal, vrijblijvend, een clubbijeenkomst bij te wonen, voordat deze zal dienen te besluiten als lid toe te treden. Wanneer het besluit is genomen tot de club toe te treden, zal de installatie als nieuw lid op de eerstvolgende clubbijeenkomst plaatsvinden en zal het Rotaryinsigne en een lidmaatschapskaart worden uitgereikt. Tevens wordt een exemplaar van de Statuten en het Huishoudelijk Reglement uitgereikt. De secretaris zorgt voor aanmelding bij Rotary International en Lead |
Artikel 13
Ereleden
De naam van een kandidaat voor deze categorie van leden, alsmede zijn verleden in Rotary, moet schriftelijk bij het bestuur worden ingediend.
De verkiezing geschiedt op dezelfde wijze als voorgeschreven voor een werkend lid, met dien verstande evenwel, dat een desbetreffend voorstel kan worden behandeld op een gewone of bijzondere bestuursvergadering en dat het bestuur -geheel te zijner beoordeling- kan afzien van de hiervoor omschreven procedure en dadelijk tot stemming kan overgaan.
Indien bij deze stemming niet meer dan een tegenstem wordt uitgebracht door de op de bestuursvergadering aanwezige bestuursleden, wordt de kandidaat geacht als erelid te zijn gekozen.
Artikel 14
Attendance
De in de statuten opgenomen bepalingen omtrent attendance, worden voor zoveel als mogelijk buiten toepassing en naleving gelaten.
In plaats daarvan, zal de attendance van de leden gemonitord worden door het bestuur, en zal het bestuur in voorkomend geval een lid aanspreken op zijn/haar attendance. Het bestuur besluit , het lid gehoord hebbende, of de geconstateerde afwezigheid geoorloofd is. Het bestuur heeft daartoe ruime discretionaire bevoegdheid.
Als naar het oordeel van de meerderheid van het bestuur de afwezigheid niet geoorloofd is, kan het bestuur voorstellen om het lidmaatschap van het betreffende lid te beëindigen. Het besluit daarover dient te worden genomen in een clubbijeenkomst/vergadering met een meerderheid van twee derde (2/3) van het aantal aanwezige clubleden.
Nadat het in de vorige zin bedoelde besluit is genomen, kan het bestuur het lidmaatschap van het betreffende lid opzeggen.
Artikel 15
Voorstellen
Voorstellen voor besluiten, waardoor de club zal worden gebonden, worden tijdens een clubbijeenkomst niet in behandeling genomen, voordat het bestuur deze heeft onderzocht. Voorstellen, die tijdens een clubbijeenkomst aanhangig worden gemaakt en waarover het bestuur zich niet tevoren heeft kunnen beraden, worden, zonder dat daarover door de leden wordt beraadslaagd, naar het bestuur verwezen. Na beraad zal het bestuur het desbetreffende voorstel, vergezeld van zijn advies, aan de leden voorleggen.
Artikel 16
Wijzigingen
Dit huishoudelijk reglement kan door de leden tijdens een clubbijeenkomst met een meerderheid van te minste twee derde (2/3) van de stemmen van de aanwezige leden worden gewijzigd, mits de meerderheid van de leden aanwezig is en alle leden ten minste tien dagen voor die clubbijeenkomst schriftelijk van de voorgestelde wijziging in kennis zijn gesteld, onder de mededeling dat tijdens die bijeenkomst het voorstel tot die wijziging zal worden behandeld.
Een wijziging in dit reglement, waardoor het reglement in strijd komt met de statuten, is nietig.
Artikel 17
Uitleg
Overal waar in dit huishoudelijk reglement de mannelijke vorm van een voornaamwoord is gebruikt, is daaronder mede de vrouwelijke vorm verstaan.