Artikel 08
Short Term studenten namen de ‘Winter-trein’ naar Londen en Parijs
In december/januari vindt de ontvangst plaats van de korte uitwisseling studenten (STEP) afkomstig van het zuidelijk halfrond t.w. Brazilië, Argentinië en Rep. Zuid Afrika. Dit jaar bestond dit ‘gezelschap’ uit een 19-tal jongens (6) en meisjes (13).
Voor hun komst in Nederland vindt er steeds een bijeenkomst plaats voor de gast-families die hun ‘Match’ ontvangen en de Rotary-coördinator Zuidelijk halfrond, Theo Alberts. Naast algemene informatie waaraan men moet denken bij de ontvangst (zoals verzekering) wordt door de ouders een aantal excursiedagen georganiseerd waarbij het de bedoeling is dat de exchange studenten een zo breed mogelijk ‘beeld’ krijgen en indrukken over ons land op doet. Daarnaast werd door de coördinator een 2-tal Trips gepresenteerd waaraan de jongeren konden deelnemen. In afwijking met voorgaande jaren werd de Trip Londen/Parijs opgesplitst in 2 aparte Trips en kwam de wintersport-reis te vervallen.
Londen 16 t.m. 19 december
Woensdagmorgen 16 december werd vanaf het meeting point station Rotterdam Centraal gemeenschappelijk naar Brussel gereisd om van hieraf met de Eurostar ‘vliegensvlug’ naar Londen te reizen. Het gezelschap bestond uit 14 exchange studenten en 3 begeleiders Ciska, Fred en Theo. Bij aankomst direct per underground naar ons hotel nabij Victora Station. Het was een centraal midden in Londen gelegen prijsgunstig, eenvoudig doch goed hotel. Ondanks de kou konden wij ons vooraf opgestelde programma goed afwerken. In de ochtend-uren werd gemeenschappelijk te voet en underground de highlights w.o. House of Parlements, Big Ben, Tower Bridge, Buckingham Palace, Covent Garden, Downingstreet bezocht. De middaguren stonden tot ieders vrije beschikking. Om 18 uur werd verzameld op Trafalgar Square waarna er gemeenschappelijk gegeten werd. Tijdens de avonduren werd de musical Peter Pan bij The O2 bezocht, de musical Grease en Winterwonderland in High Park.
Zaterdag 19 december, dag van vertrek, meldt de nieuwsman op BBC-TV van de Eurostar stop in de kanaaltunnel. Verdere gegevens ontbreken. Toch maar met z’n allen naar Pancras Station alwaar de Eurostar vertrekt. Aangekomen blijkt dat duizenden mensen met de zelfde bedoeling daar aanwezig waren. Klaar voor vertrek om richting continent te gaan. Bliksemberaad deed ons besluiten direct contact op te nemen met ons net verlaten Hotel. Men kwam ons tegemoet en beloofde ons gezelschap voor een nacht extra te willen boeken. Terug naar het hotel en de rest van de dag vrijaf voor de studenten. Inmiddels had een van de exchange studenten contact gehad met een nichtje, dat in Londen woont. Zij kwam met een geweldig aanbod. Zij stelde voor 9 jongelui entreekaartjes beschikbaar om ’s-avonds de voetbalmatch Arsenal-Hull te kunnen bijwonen. De ‘bofkonten’ volgden de match (naar achteraf bleek) zelfs vanuit een skybox en smulden in de pauze van een overheerlijk buffet. Als toetje twee doelpunten door Brazilianen en de eindoverwinning voor Arsenal met 3-0. ’s-Avonds togen de drie begeleiders wederom naar Pancras Station waar men al snel tot de conclusie kwam dat ook op zondag geen Eurostar treinen zouden rijden. Er werden kaartjes gekocht om op zondagochtend met de eerste trein naar Dover te reizen. Zo gezegd zo gedaan. Na een welles, nietes spelletje of deze trein wel zou vertrekken, vertrok de trein met enige vertraging richting Dover. Met nog meer vertraging kwamen wij hier aan en werd het totale treingezelschap getrakteerd op een 2,5km lange voettocht met bagage over ijs en sneeuw naar de P&O-Ferry terminal. Hier aangekomen met zeker 500 reizigers een ticket kopen en daardoor met nog meer vertraging per Ferry richting Calais. Aangezien wij op zaterdagavond geen vervoer geregeld kregen om vanuit Calais naar Lille te reizen, werd contact hierover opgenomen met een van de gastouders Rtn. Wim Thuis. Binnen een half uur wist hij andere gastouders en een mede Rotary clublid te mobiliseren en ons een toezegging te doen het hele gezelschap in Calais op te halen. Niet wetend. . . dat het zondagmorgen in de Lage Landen ‘bar en boos’ zou zijn wat het weer betrof. Sneeuw, sneeuw en nog een sneeuw barricadeerde en vertraagde de rit naar Calais; doch na 6 uur rijden kwam men in Calais bij de terminal aan en niet lang na hun aankomst werd rond 17.00 uur ons en hun gezelschap verenigd. Nu op naar het Zeeuwse, Limburgse of Brabantse land. De weersomstandigheden hadden zich verbeterd en men kon op de autobaan aardig doorrijden. In Eindhoven aangekomen bleek dat het onze Nederlandse Spoorwegen niet gelukt was de treinen rijdende te houden. Een 10-tal exchange studenten werden ingekwartierd bij de Families Thuis en de Graaff zodat zij hun thuisreis op maandag-ochtend konden vervolgen. Maandagmorgen ging het per stoptrein richting o.a. Wolvega, Enschede of Castricum. ’s-Middags werd aan ondergetekende melding gedaan dat iedereen veilig, gezond en wel in hun gastgezin aangekomen was. Allen een echte winterervaring rijker.
Parijs 4 t.m. 8 januari
De 5-daagse van Parijs startte op maandag-ochtend, 4 januari. Verzamelen met z’n allen om 10.15 uur op het Centraal Station in Rotterdam om van daaruit rechtstreeks per Thalys naar Parijs te reizen. Het vertrek van de trein was gepland om 10.55 uur. . . doch op dat tijdstip ontbrak 1 van de 19 deelnemers. Vertraging van de trein uit Haarlen-Rotterdam verhinderde ons gezelschap op tijd te vertrekken. Even over elven zijn wij compleet en wordt via de info-bali van N.S. International hulp ingeroepen voor ons gezelschap. (Onze goedkope tickets waren niet omzetbaar.) Dankzij de bereidheid ons per internationale trein naar Brussel te laten reizen, konden wij in Brussel bij de Thalys balie proberen (nee smeken) ons ticket toch om te zetten op een latere trein. Dankzij het Nieuwjaarsgevoel met goede voornemens was Thalys bereid ons zonder extra kosten alsnog naar Parijs te vervoeren. Uiteraard gingen hier enkele administratieve handelingen aan vooraf en op het moment van vertrek ontbraken wederom 2 studenten. Besloten werd toch te vertrekken en Theo op pad te sturen, op zoek naar de twee vermisten. Doordat de trein te laat vertrok, konden wij toch met z’n allen (19 personen) naar station Paris du North vertrekken. Na aankomst kreeg men 1,5 uur vrij waardoor de twee begeleiders Marijke en Theo de handen vrij hadden om 19 weekkaarten voor de metro aan te schaffen. Procedure: 1 ticket kopen, afrekenen, foto opplakken, naam vermelden en dezelfde procedure x19=1,5 uur. (naar onze mening zijn er eenvoudigere manieren dit te regelen, doch volgens de loketiste was dit de juiste procedure.) Nu naar ons Hotel Kyriad Disneyland Paris en via station DLP naar de navette-bus. Een korte rit om 20.30 uur kwamen wij in het hotel aan. Kamers indelen en de rest van de avond vrijaf. De dinsdag werd een Disneyland-dag en ’s-avonds zou om 19.00 uur naar Parijs vertrokken worden om samen een rondvaart op de Seine te maken per Bateau Mouche. Vertrokken werd om 19.20: gevolg 10 minuten te laat bij de boot (ook de boot wacht niet) en rechtsomkeer per metro huiswaarts. Rest van de avond vrijaf rondom Disneyland. Woensdag-ochtend wordt een derde poging ondernomen om de rondvaart te maken. Als bij vertrek blijkt dat er wederom 3 deelnemers niet aanwezig zijn, besluiten wij toch te vertrekken. Nu zijn wij wel op tijd bij de boot en moet er zelfs een half uurtje gewacht worden waardoor de 3 ‘vermisten’ alsnog hun opgelopen achterstand konden goedmaken waardoor zij toch aan de rondvaart konden deelnemen. Na de boottocht volgt per metro en te voet een bezoek aan de belangrijkste bezienswaardigheden in het centrum van Parijs. Begonnen wordt met een bezoek aan het Louvre en de dag wordt beëindigd boven op de Eiffel-toren. Nu per metro terug naar het hotel, onder zeil om op donderdag om 9.30 uur klaar te staan voor een bezoek aan het Kasteel van Versailles, residentie van Louis XIV. Per metro , trein en bus - een hele rit (de metro weekkaart wordt hierdoor optimaal benut). De verbazing op de gezichten van de deelnemers bij al deze pracht en praal bevestigt dat dit bezoek in goede aarde valt. 17 Exchange studenten lopen met koptelefoon op (met een toelichting in hun eigen taal) zich te vergapen aan al het moois zowel binnen als buiten (in de tuin). Vooral dankzij het witte sneeuw-kleed komt alles zeer sprookjes-achtiger over. Vanuit Versailles gaat het richting Arc de Triomphe en Champ Elysée en naar de Sacré Coeur en Place du Tertre. Voor het avondeten staat de typisch Parijse locatie Chartier op het programma. Een pracht lokatie met obers die lange witte schorten dragen en reeds op leeftijd zijn en de bestelde spijzen en dranken op het papieren tafellaken genoteerd worden en waarop aan het eind van de maaltijd ook de afrekening plaats vindt. Terug in het hotel duikt iedereen z’n kamer op, wordt er lang nagepraat omdat er ’s-morgens wat langer geslapen mag en kan worden aangezien pas tegen 14.00 uur de Thalys-trein naar Nederland vertrekt. Iedereen is (vandaag wel) op tijd aanwezig, trein vertrekt op tijd, doch komt (helaas) met vertraging een uur te laat in Rotterdam aan. Ondanks de vele sneeuw rijden de treinen nu wel keurig op tijd en kan iedereen op eigen gelegenheid zijn reis naar zijn/haar gastgezin vervolgen; heel wat ervaringen rijker.
Voor ondergetekende was het zijn laatste Y.E.-Trip met en voor short term exchange studenten. Na 17 jaar jaarlijks een Parijs/Londen-trip en 12x een wintersport-week te hebben georganiseerd en begeleid, vindt Theo het mooi geweest en gaat ‘met pensioen’. Per 1 juli a.s. zal de coördinatie STEP Zuidelijk Halfrond worden overgenomen door Henk Brouwer (R.C. Wolvega). Diegene die de organisatie van de Trips wilt overnemen kunnen hierover contact met Theo opnemen.
Tot slot dank aan de vele begeleiders die afgelopen jaren deze Trips mede mogelijk hebben gemaakt. Veel dank aan de (bijna) vaste begeleiders Ciska Dil (uit Akersloot) en Fred Könnemann (uit Gulpen).
Theo Alberts (043 4501420)
Theo Alberts, aanmeldingen en coördinator SHEP