De Jaarstudent, Nieuwsbrief 3.1 Artikel 3
De Jaarstudent
Onze (inmiddels) oud-Gouverneur Jeugdzaken, Arend Sijpestein (R.C. Schagen) bezocht de Farewell Party van onze Inbound Jaarstudenten 2009-2010 die op Texel gehouden werd. Arend was hier zo van onder de indruk dat hij ons zijn opgedane impressies en constateringen over ‘De Jaarstudent’ niet wilde onthouden. (Iets om over na te denken!!)
Zojuist teruggekeerd van de farewell party op Texel waar dertien jaarstudenten hun getuigschrift kregen overhandigd. Ik mocht daar de jongelui toespreken, maar wat belangrijker is zijn de uitingen van deze gemotiveerde jonge mensen. Een klein overzicht van hun uitspraken vandaag:
- |
in de auto van Schiphol naar “huis”, oh, wel heel veel regen; |
- |
ik was niet goed op alles voorbereid en heb moeilijke momenten gehad maar ik houd van Nederland; |
- |
het leukste voor mij is een andere cultuur te leren kennen, eigenlijk is alles leuk; |
- |
ik heb mezelf veel beter leren kennen; |
- |
het grootste verschil, het weer; school is leuk, vooral al die proefwerken; |
- |
terug in eigen land eerst lid worden van Rotaract, daarna de Rotary; |
- |
ik mis het Mexicaans eten het meest; |
- |
vooraf leek het een heel lang jaar te worden, nu valt dat heel erg mee, de tijd vliegt voorbij; ik heb in de loop van het jaar veel minder contact met thuis gezocht; |
- |
blijf optimistisch, ook al zit het wel eens tegen; |
- |
niet bang zijn voor de taal, maak snel vrienden, dan gaat het veel sneller; |
- |
je moet alles tenminste een keer proberen, ook het eten; |
- |
doe altijd met alles mee want er valt iets te leren. |
De taalvaardigheid viel mij niet mee na tien maanden in Nederland, de oprechtheid van de antwoorden weer wel.
Het programma
Het programma is bedoeld om scholieren uit het voortgezet onderwijs te laten kennismaken met taal en cultuur van een ander land.
Basis: reciprociteit, uitzenden betekent ontvangen.
of vrijwilligerswerk te doen, mits dat geen problemen geeft met het verstrekte visum.
Gezien de leeftijdseisen zal vaak een studie in het voortgezet onderwijs moeten worden onderbroken.
Landen: USA, Canada, Argentinië, Brazilië, Mexico, Peru, Chili, Australië, Nieuw Zeeland, Zuid-Afrika, Thailand, India en Taiwan. Voor Japan zijn er zeer beperkte mogelijkheden.
Selectie: door de commissie jaaruitwisseling van het MDJC.
De commissie heeft contacten met andere districten, verzorgt de selectie, regelt de uitzending, regelt de ontvangst en verzorgt de begeleiding van de studenten.
Strenge regels voor uitzending:
Voor 2010 gelden:
Nieuw Zeeland - geboren na 01-03-1994
Australië – geboren na 01-09-1993
Zuid-Afrika – geboren na 01-06-1993
Overige landen: geboren na 01-06-1992
Uitzending vanuit Nederland meestal van juli/augustus t/m juli/augustus.
Regels, jongelui die voor uitzending in aanmerking wensen te komen, dienen:
1. |
zich te onderwerpen aan de regionale en landelijke selectie procedure; |
2. |
binnen een jaar na het vertrek terug te keren naar Nederland; |
3. |
in het buitenland geen gemotoriseerd voertuig te besturen; |
4. |
geen drugs te bezitten of te (gaan) gebruiken; |
5. |
geen gebruik te maken van alcoholische dranken; |
6. |
bereid zijn de landstaal te leren; |
7. |
een school d.w.z. een High School of vergelijkbare school met minimaal verzuim te bezoeken. |
Rokers worden meestal niet op prijs gesteld of krijgen moeilijkheden bij plaatsing.
Problemen in het programma in Nederland:
- |
Aansluiting met het programma in de bovenbouw van HAVO/VWO. |
- |
Onvoldoende taalvaardigheid om het werken in groepjes te volgen. |
- |
The English Trap: gastfamilie en vrienden vinden het leuk om Engels te praten. Iedereen in Nederland spreekt Engels. |
- |
School als opvangplaats/ontmoetingsplaats. |
- |
De regel van het geen alcoholische dranken mogen gebruiken. |
- |
De reisbeperkingen in Europa, in principe alleen vrij reizen in Nederland, vergelijk dat is met de USA of Canada. |
- |
Veel andere programma’s bieden hetzelfde. Wat is het onderscheid met die programma’s? |
- |
De selectie in het buitenland, er komen regelmatig missers voor. |
- |
Verouderde clubs, geen gezinnen beschikbaar. |
- |
Jonge gezinnen, tweeverdieners, dus geen opvang thuis. |
Vraagstelling: waar lopen we tegen aan? Is het programma zo waardevol dat we hiermee door moeten gaan? Welke onderdelen zijn eventueel voor verbetering vatbaar?
Problemen & Opmerkingen
Veel voorkomende problemen
De uit te zenden kinderen hebben (vaak) problemen.
De informatie hierover wordt niet van tevoren verstrekt (sexuele geaardheid, onhandel-baarheid, ADHD, ADD, enz). Het mag geen vluchtroute worden voor deze problemen.
Diefstal.
Bezoek van ouder(s) gedurende het jaar.
Springplank voor bezoek van familie elders in Europa.
Opmerkingen vanuit de ervaring van het programma / de jaarstudenten
De leeftijd is zeer belangrijk. Te oude jaarstudenten passen niet goed (meer) in het schoolprogramma.
Het imago (drugs, sex, euthanasie, enz.) blijft een probleem.
De Nederlandse taal is niet aantrekkelijk om te leren. Wat heb je er later aan?
Nederland is meestal/vaak geen 1e keus.
Het vinden van een school wordt steeds moeilijker.
Het gaat (vaak) om elitaire kinderen.
Zoeken naar meer alternatieve programma’s ( bijv. 3 maanden onderwijs, evt. MBO/HBO en vervolgens vrijwilligerswerk).
Jongelui willen liever zelfstandig backpacken en niet bij een gezin in huis met strenge regels.
Onderzoeken:
Hoe het programma op de diverse scholen van voortgezet onderwijs aansluit.
Objectieve taaltoets invoeren; is lastig. De Nederlandse taalvorderingen zijn niet alleen afhankelijk van inzet, maar ook van de native language ( bijv. Azië en de inzet van gastouders ).
Hoe gaat het met het drinken van alcohol? Serieus of een loze kreet?
Indien er sprake is van veel early returns, wat is daar dan de reden van? (Debriefen)
Reisbeperkingen, zijn deze reëel? Cf. Reizen in Nederland, zonder toestemming niet naar het buitenland en indien wel, dan altijd onder begeleiding ( verzekering? Aansprakelijkheid Rotary NL ).
Hoe onderscheidt zich het jaarstudent programma zich ten opzichte van andere jaaruitwisselingsprogramma’s?
Hoe kan de selectie elders in de wereld worden verbeterd?
Hoe krijgen we jonge gezinnen met nog jonge kinderen geïnteresseerd in het huisvesten jaarstudenten? Beschikt Rotary wel over voldoende jonge gezinnen met kinderen?
Is plaatsing in een één ouder gezin verantwoord?
Moet er niet meer via bijv. scholen naar gastgezinnen buiten Rotary worden gezocht? Wat zijn voordelen? Wat zijn nadelen? Wat zijn moeilijke zaken met gezinnen buiten Rotary? (Inventariseren)
Hoe kan de ervaring van het Belgische jaarstudenten programma (in het Franstalig deel van België) leerzaam zijn voor Nederland?
De vele no-D’s & Praktijk van alle dag
De vele no-D’s, hoe reëel zijn deze???
Don’t drink (alcohol)
Don’t drive ( a car, motorcycle)
Don’t date.
Don’t use drugs
Don’t decorate
Don’t download inappropriate material
Disencourage smoking
Praktijk van alle dag
School wordt gebruikt als “parkeerplek” en sociaal platform.
Plaatsing op MBO-scholen wordt regelmatig toegepast.
Stage ervaring wordt aangeboden.
Begeleidingsplekken worden aangeboden.
HBO cursussen worden aangeboden.
Sterke punten uit het programma
Leven in een gezin met kinderen van dezelfde leeftijd.
Letterlijk en figuurlijk in de keuken kunnen kijken.
Kennismaken met een andere taal, een andere cultuur en een ander klimaat.
Zelfstandigheid leren.
Zelfredzaamheid vergroten.
Een nieuwe vriendenkring opbouwen.
Andere ervaringen opdoen, bijv. leren fietsen.
Opmerking uit de laatste MDJC vergadering: Het programma van de jaarstudent een culturele uitwisseling noemen in plaats van een High School programma!! Dit om moeilijkheden met de IND te voorkomen, met culturele programma’s gaat men gemakkelijker om dan met schoolprogramma’s.
Geïnformeerd bij Babette van Look, haar antwoord op de vraag naar het grote aantal jaarstudenten in België: “Dit programma is uitsluitend actief in het Franstalig landsgedeelte. De verantwoordelijken zijn ook Franstalig, wat mij belet om jouw mail door te sturen. De grootste hindernis is de wellevendheid zoals wij die naar onze normen opleggen, voor de studenten afkomstig van de Latijnse en Zuid Amerikaanse landen.”
Andere mogelijkheden voor jongeren om erop uit te trekken zijn:
www.projectabroad.nl Projects abroad
Vanaf 16 jaar je kiest een eigen project.
www.interlanguage.nl diverse talen te leren en taalreizen.
google.ef.com EF uitwisseling
Diverse programma’s: High School, Internationale Talenscholen, Internationaal Studiejaar, International Academy.
www.afs.nl AFS Nederland
Wereldwerk, interculrurele uitwisseling, High School
Vijf tot tien maanden naar een High School in het buitenland.